Sabtu, 24 Ogos 2013

PERGI BERAMBUS PENDATANG ASING!

Tiada Kompromi Lagi: KDN

PERTAMA sekali penulis ucap syabas dan terima kasih atas semangat 'keras' menteri Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Zahid Hamidi, yang mahu semua pendatang asing tanpa izin yang ada di negara ini 'dihapuskan' seratus peratus. (bukan di bunuh atau di tembak pulak..)
            Teringat semasa penulis aktif sebagai wartawan suatu ketika dahulu, cerita-cerita macam ini kami sifatkan sebagai "CERITA JERIT". Bunyinya gah, pelaksanaan belum tahu! Justeru, tunggu dan lihatlah... Maslahnya, dah lama sangat tunggu dan lihat nih! Bak kata Tun Mahathir...."Dah lama dah...."
            Kalau tak silap penulis Zahid bukanlah orang (menteri) pertama yang menjeritkan hal tersebut. Menteri KDN sebelum ni pun macam itu juga. Ketua polis negara, ketua pengarah kastam, keua pengarah imegresen juga pernah kata macam itu. Tapi apa yang berlaku, semakin di jerit semakin bertambah pulak lahanat-lahanat ni. Ini yang memeningkan kepala rakyat khususnya masyarakat tempatan.
            Ketika menunggu saat sembahyang raya aidilftri baru-baru ini, seorang rakan bekata: "kampung kita ini dah semakin gelap". Tersentak dengan kenyataan itu, penulis bertanya maksudnya. Katanya, di kampungnya itu semakin ramai orang bangla dan indon mencari makan.
            Menurutnya, berdasarkan jumlah dan reling relap ekor mata mereka, kesahihan status mereka juga diragui. Yang menjadi tanda tanya, kalau orang kampung pun nampak takkanlah pihak berkuasa tidak nampak! Kan pelik tu....
            Cerita-cerita orang asing keras kepala di negara ini terutama di bandar-bandar utama, orang asing menguasai perniagaan dan macam-macam lagi sudah muak untuk didengar. Penulis pun dapat rsakan bahawa 'reporter' pun dah naik muak, letih dan meluat nak tulis cerita-cerita itu lagi.
            Bukan mereka saja, orang tempatan yang turut memberikan kemudahan kepada puak-puak ini juga SEWAJARnya dikenaan tindakan sama. 'Ketuk kepala' mereka supaya dia boleh berfikir dengan waras!
            Jadi penulis ucap syabas kepada Zahid itu penuh bermakna: YA KAH ZAHID?

  

Jagindas: Cerita panjang-panjang pun tak guna... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.