Jumaat, 1 Mac 2013

KITA TAK MAU WO.. MANA ADA UNTUNG?

Gambar Hiasan


RM100  Peniaga Sediakan Makanan Rakyat?

Pagi Tadi : 10 am - 11.30 am
Lokasi: Gerai makanan majlis daerah...

TIDAK berapa jauh dari meja tempat penulis duduk sambil menghirup secangkir kopi 'O' terlihat di satu sudut beberapa peniaga cina (gerai makanan) riuh rendah seakan-akan mempertikan sesuatu. Bersama mereka ada dua orang berpakaian 'kolar putih' yang penulis percaya mungkin pegawai kerajaan.
            Mereka tidak bergaduh. Dalam suara-suara tinggi itu terdapat juga gelak ketawa. Tetapi yang jelasnya di akhir perbincangan itu peniaga terbabit mengatakan "tak mahu la tuan..., mana ada untung?"
            Rupa-rupanya, kononnya sempena lawatan Menteri Besar  (MB) ke kawasan berkenaan pada 3 mac ini, setiap peniaga di gerai kawasan itu akan disumbangkan sebanyak RM100 dan mereka dihendaki menyediakan makanan atau minuman senilai sumbangan itu untuk orang ramai yang hadir bersama-sama pemimpin negeri itu nanti.
            "Satu orang makan pagi pun sudah hampir RM4.00, kalau RM100 mahu kasi orang makan apa? Berapa orang mahu makan? Ramai ooo.. Mahu untung apa? Jadi kita tak mau ikut dia orang punya program laa..", kata Ah Keong yang mewarisi perniagaan gerai makanan daripada mendiang bapanya di situ.
            Sementara itu peniaga melayu di deretan gerai majlis daerah yang sama pula tidak menolak mentah-mentah tawaran kerajaan itu tetapi akan menyediakan makanan ala kadar sahaja berikutan sumbangan yang diberikan amat kecil.
            "Cukup tidak cukup itu soal lain. Biarlah bahagian yang menguruskan program itu menjawabnya. Fikir sendirilah, takkan dengan nilai RM100 boleh menanggung untuk beratus malah mungkin beribu orang yang akan datang mengekori MB nanti", kata seorang peniaga di situ.
            Pada fikiran penulis begitu juga. Kalau ada sepuluh gerai, peruntukan yang diberi baru RM1,000. Jika bajet seorang RM2.50 bermakna wang tersebut mampu menanggung makanan percuma untuk 400 orang. Soalnya, hanya 400 orang sajakah yang akan datang pada hari itu?  Sedangkan di situ tidak sampai pun sepuluh gerai yang menjalankan aktiviti perniagaan makanan!
            Jadi, kira-kira macam ini kita nak kira macam mana...?


Jagindas:  kadang-kadang lebih baik tidak ada daripada ada....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.