Khamis, 19 September 2013

DEMIKIAN FALSAFAH ORANG CINA

Kalau Tak Tipu Bukan Cina,Wo!

INI ada khabar yang baru penulis terima. Kononnya, sejak Datuk Lee Chee Leong, mantan Menteri Dalam negeri, kalah dalam plilihan raya ke-13 lalu bagi mengekalkan Parlimen Kampar, orang-orang China yang sebelum itu begitu ghairah dan meriah dengan pasukan Rela-nya, kini di katakan memandang sepi pasukan sukarelawan itu.
            Menurut sumber, beberapa majlis yang di adakan termasuk di kawasan perkampungan cina, hanya beberapa kerat sahaja anggota Rela dari kaum cina yang hadir selain daripada beberapa apek-apek dan nyonya-nyonya tua yang kempunan makanan.
            Bebeza di majlis-majlis sebelum ini, anggota kalangan Melyau tenggelam dek kerana majlis dikuasai penuh oleh orang-orang cina semasa Lee Chee Leong mengepelai pasukan sukarelwan itu.
            Seorang anggota Rela kaum cina menyuarakan kekesalannya kepada seorang anggota Melayu mendakwa ketika ini kononnya Rela sukar untuk beraktiviti sejak Chee Leong kalah berikutan ramai cina (anggota Rela) turut pasif dan tidak berminat untuk aktif.
            Kata-katanya itu di sahut sinis oleh anggota Melayu itu sebagai berikut: "Lu orang (orang cina) sudah bagi undi pada DAP lagi lu cakap banyak susah. Kita olang (Melayu) majoriti kasi undi pada Chee Leong, tapi cina mana ada? Ini macam kata lu olang mata telinga kerajaan ka?"
            Terdiam dan terduduk angota cina yang cuba bermain wayang dengan anggota Melayu itu yang cuba menganggap dengan harapan anggota Melayu itu bodoh macam dia juga.
            Memang, sebelum ini (sebelum PRU13) sambutan orang cina terhadap program Rela amat memberangsangkan malah di sesetengah kawasan, anggota melayu pun tidak sanggup memeriahkan sesuatu program itu sebegitu. Dan, cakap-cakap jahat mengatakan sebelum ini pun, apa sahaja permohonan daripada anggota rela dari unit kaum cina pastinya akan mendapat perhatian berat serta kelulusan Chee Leong, berbeza dengan layanannya terhadap Rela dari unit kaum melayu. Pendek kata unit Rela dari kaum cina akan mendapat lebih keutamaan.
            Sekarang? Padan muka! 
            Hoi, tak kan tak faham-faham lagi!




jagindas: Seorang rakan dari kaum cina pernah berkata:"Eh kawan, gua kasi tau lu ha, kalau tarak tipu punya ha, itu bukan Cina wo...Ada faham ka kawan?" 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.