Jumaat, 2 Mei 2014

MELAYU TIDAK SERIUS BERNIAGA?

Antara Punca Kedai Melayu Malap

PENULIS tertarikk dengan tulisan di akhbar Utusan Malaysia edisi 29/4/14 lalu bertajuk “Memperbaiki Cara Niaga Orang Melayu”yang ditulis oleh M Jasni Majeed. Apa yang ditulis itu adalah sesuatu yang biasa.  Biasa maksud penulis adalah isu yang semua orang tahu. Semua orang biasa merungutkan hal itu.
            Walaupun begitu, eloklah di baca sekali lagi dan hayati apatah lagi kalau anda belum atau tidak berkesempatan membacanya. Baca Di sini.
            Semua kelemahan itu adalah berkaitan dengan perkhidmatan. Susun atur barangan, cara melayani pelanggan, mengira harga barangan, tawaran harga barangan hinggalah kepada menghargai pelanggan.
Seorang rakan meceritakan perihal sebuah kedai runcit melayu yang bersaing dengan beberapa kedai runcit orang cina dan india di kawasannya. Menurut rakan itu, peniaga melayu itu adalah satu-satunya kedai runcit melayu yang disifatkan penduduk sebagai berani.
Tawaran harga nampaknya masih boleh bersaing dengan kedai-kedai runcit lain.  Makna kata, dalam bab itu dia tidak menghadapi masalah. Pilihan barangan juga sepadan dengan kedai-kedai runcit bukan melayu di situ.
Tetapi katanya, pelanggan melayu di situ mula naik jelak dan muak apabila pihak pengurusan kedai keterlaluan memberi kebebasan  kepada ‘kaum Bangladesh’ sehingga menjadikan kedai tersebut macamlah kedai mak bapaknya sendiri. Pelanggan jadi geli. Tahu sajalah perangai Bangla....Dapat senggol-senggol, gesel-gesel pun dah memang itulah keraja dia..
Nak harapkan pelanggan daripada kaum cina, minta maaflah. Daripada mereka tolong melayu, lebih baik mereka tolong bangsanya sendiri. Masalah komunikasi pun tidak ada. Kita cuba bagi nasihat, haram tak diendahkan. Gatal semacamlah pulak...Alahai geli! Geli!
           Apapun, masih banyak melayu di luar sana yang mampu berniaga setaraf dengan orang cina dan india. Berbanding 30 ke 40 tahun yang lalu, semangat dan iltizam melayu untuk berniaga nampaknya semakin besar.
            Meskipun majoritinya lebih gemar berniaga makanan (kedai makan, warung dan gerai) namun kifayah tersebut sudah cukup bererti memberikan pilihan kepada pelanggan melayu (islam). 
            Cuma, hati-hatilah. Jangan diikut perangai yang diceritakan tadi kalau mahu terus maju dan berkembang. Satu lagi, pastikan stok syiling dan wang kecil sentiasa mencukupi! Bab-bab duit kecik ini pun satu hal yang boleh memuakkan pelanggan...


Jagindas:   Inilah yang orang tua-tua kata – “Tuah sembilan celaka satu, habis hancur semuanya!”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.