Rabu, 15 Ogos 2012

OKU KIAN BERTAMBAH


KERAJAAN PERLU KAJI SEMULA INSENTIF SARA HIDUP
KEPRIHATINAN kerajaan terhadap kebajikan orang kelainan upaya (OKU) yang antara lain memberikan mereka insentif bulanan saraan hidup memang banyak memberikan manfaat kepada golongan itu.
            Namun, sampai masanya kerajaan perlu mengkaji semula kemudahan itu supaya ia benar-benar diberikan kepada OKU yang disebabkan faktor semulajadi (sejak dilahirkan misalnya) dan disebabkan faktor alam atau kecuaian yang tidak disengajakan.
            Ini kerana, sejak akhir-akhir ini golongan itu kian bertambah berikutan OKU yang disengajakan atau disebabkan kedegilan sendiri. Misalnya, penyalahgunaan bahan letupan sehingga cacat anggota dan kemalangan-kemalangan yang pada mahkamah adalah disebabkan kesalahan yang dilakukannya sendiri. Tepatnya, OKU buatan sendiri!
            Justeru, bagi kes-kes seperti ini, kerajaan harus tidak menimbangkan mereka untuk menerima sebarang bentuk kemudahan seperti mana yang sewajarnya di terima oleh golongan OKU.
            Meskipun, cadangan ini nampak kasar, namun untuk jangka panjang ia difikirkan boleh mendisiplinkan rakyat negara ini terhadap beberapa perlakuan jenayah tertentu.

Jagindas:   Rakyat semakin manja dan turut mendorong kurang berdisiplin...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.