Sabtu, 8 Disember 2012

BAHASA MELAYU BAHASA RASMI NEGARA

DEWAN RAKYAT

Sejauh Mana Pemimpin Mengakurinya

KELMARIN, penulis sempat mendengar Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong, berucap di satu majlis meraikan Pasukan Sukarelawan (Rela) Daerah Kampar.
            YB Chee Leong dilihat membaca teks. Namun, apa yang penulis hendak komen di sini adalah Bahasa Malaysia Chee Leong "teruk". Membaca teks pun nampak tergagap-gagap malah ada ketikanya beliau terus saja melompat ke perkataan  atau ayat lain apabila setelah beberapa kali mencuba tetapi tidak dapat menyebutnya dengan betul. Ah, malang betul!
            Justeru, sukalah penulis menasihatkan wakil-wakil rakyat sekelian supaya bersedialah membetulkan lidah masing-masing supaya dapat bertutur dalam Bahasa Melayu dengan sempurna. Paling tidak mampu membaca teks dengan baik.
            Kerajaan telah dan sedang menjalankan bermacam-macam berkempen tentang penggunaan bahasa keramat itu serta usaha-usaha memartabatkannya. Jadi, yang di atas-atas itu sedar-sedar dirilah sikit. Kalau kepala pun sudah tidak betul macam mana hendak membetulkan anak buah atau rakyat.
            Sebelum ini pun, penulis banyak kali juga dengar Lee Chee Leong berucap di Dewan Rakyat. Memang nampak janggal.


Jagindas: Wakil rakyat melayu pun janganlah perasan yang Bahasa Melayu tuan-tuan sudahmacam  bagus-bagus! ada lagu di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.