Kes Sakit Jiwa Dan Mental Meningkat
DATUK SERI LIOW TIONG LAI |
MENTERI Kesihatan, Datuk Seri Liow
Tiong Lai, baru-baru ini mendedahkan bahawa berlaku kadar peningkatan kes budak
remaja sakit jiwa dan keadaan itu membimbangkan kerajaan berikutan remaja
adalah aset utama negara di sini.
Bagi
beliau peningkatan kes tersebut mungkin disebabkan pengaruh internet teknologi
komunikasi yang menghadkan sistem komunikasi sosial. Kesibukan ibu bapa yang bekerja
juga menyumbang secara tidak langsung peningkatan kes berkenaan berikutan
mereka memandang ringan peranan mereka dalam memberi sokongan kepada anak-anak.
Dari
satu sudut benarlah apa yang diperkatakan oleh Tiong Lai itu tetapi ada banyak
faktor lain yang barangkali memungkin sebagai penyebab atau pemangkin
berlakunya masalah sakit jiwa dan mental di kalangan remaja.
Malah,
saya fikir masalah ini tidak akan dapat dielakkan atau dijadikan "zero sakit jiwa" di kalangan
remaja sekiranya semua pihak tidak mengambil berat ianya sebagai masalah
bersama dan akan menjadi beban negara untuk jangka panjang jika dibiarkan.
Kalau
kita mempersoalkan kesibukan ibu bapa terhadap kerjaya masing-masing,
bagaimanakah caranya untuk mereka memberikan tumpuan kepada keluarga melainkan
salah seorang dripadanya tidak akan bekerja. Namun, itupun bukanlah sebagai
satu jaminan. Sedangkan pada masa sama kerajaan terus mempelbagaikan sumber
dalam negara bagi memberi peluang lebih ramai kaum wanita berkerjaya.
Sistem
pendidikan kita juga sedikit sebanyak boleh dikatan memberi impak kepada
masalah sakit jiwa dan mental remaja. Demi memperkasakan pendidikan negara
bertaraf global, berlaku perebutan tekanan kurikulum dan kokurikulum di
sekolah-sekolah yang didapati tidak seimbang dengan usia purata kanak-kanak
sebagai penanggungnya.
Secara
tidak langsung, pendidikan hari ini menyumbang kepada ketegangan kepada
kanak-kanak berikutan terlalu banyak yang disumbat dalam jadual kurikulum kita.
Kita
sedang mengatur satu reformasi dan tranformasi pendidikan yang diharapkan mampu
menyaingi kehendak global serta pasaran yang relevan dengan perkembangan
semasa. Kita membentuknya bagaikan suatu keterpaksaan yang mengkhuiatiri negara
akan lambat maju dengan menyandarkan rakyat adalah modal insan utama.
Daripada
perkembangan itu, para perancang pembangunan pendidikan dilihat seperti tidak
mengambil kira faktor geografi Malaysia sebagai sebuah negara asia berbanding
eropah dan lain-lain benua untuk disesuaikan dengan kesan psikologi kepada
kanak-kanak.
Kanak-kanak
memang tidak pandai atau mampu untuk mengenalpasti ketegangan yang dihadapinya
jauh sekali untuk menanganinya dengan rasional. Makanya, seawal usia mudanya
kanak-kanak di negara ini telah dibebani dengan ketegangan saraf sebermula ia
menduduki alam persekolahan bahkan mungkin juga sedari pendidikan tadika atau
prasekolahnya.
Pada
pandangan penulis, sebagai contoh kurikulum sekolah rendah kita begitu padat
dan ia adalah diluar kemampuan kanak-kanak purata normal untuk memikulnya.
Tekanan daripada keluarga dan kehendak guru-guru menyumbang kepada kanak-kanak
sebagai peti simpanan yang dimuatkan dengan pelbagai muatan yang akhirnya tong
tersebut akan binasa sebelum tempohnya.
Ada
ketikanya sistem pendidikan kita bagaikan belum
duduk sudah berlunjur. Terlalu terkejar-kejar mencapai sesuatu. Mungkin ia
sesuai untuk beberapa kelompok tertentu tetapi tidak secara majoritinya. Keadaan
ini pastinya memaksa saraf otak kanak-kanak dan remaja sekolah menjadi mudah keras
dan tegang seterusnya mengheret mereka kepada masalah jiwa dan mental.
Telahan
tersebut bukan bermakna penulis menyanggah program kerajaan khususnya
Kementerian Pelajaran dalam memertabatkan pendidikan negara ini. Cuma, apapun
yang kita buat secara hakikatnya pasti ada buruk dan baik atau kesan dan
impaknya terhadap kumpulan sasaran. Dan, adalah menjadi tugas kita untuk
meneliti semula dan mencari kaedah terbaik supaya ia membuahkan hasil yang
terbaik secara maksimum.
Justeru,
secepat mana sekalipun negara mahukan rakyatnya mencapai kejayaan, namun pada
masa sama kita juga mahukan rakyat yang bijak bistari dan berkualiti dari segi
kemanusiaan, peradaban, mental dan jiwanya.
Kebijaksanaan
yang tidak seimbang dengan peradaban mental dan jiwa akan mendorong sesesorang
menyalah gunakan ilmu dan kepandaiannya ke arah negatif . Perlakuan ini juga
disifatkan sebagai manusia yang mengalami masalah jiwa dan mental.
Hasrat
falsafah pendidikan negara mungkin tidak akan tercapai berikutan muatan sarat
kurikulum dan kokurikulum di sekolah di mana kanak-kanak, ibu bapa dan guru
tidak mempunyai kesempatan yang selesa untuk menekan nilai-nilai peradaban
hidup sewajarnya.
Meskiun
pendidikan agama dan moral diharap mampu meredakan ketegangan tersebut, namun
kegagalan persekitaran mengawal kehendak menyebabkan ramai remaja yang tewas.
Justeru,
pada masa akan datang kes kanak-kanak dan remaja yang akan menghidap sakit jiwa
dan mental pastinya akan terus bertambah jika faktor-faktor tersebut tidak
diatasi dengan sebaik-baiknya.
Itu
adalah pandangan penulis sebagai menyokong isu yang didedahkan oleh Menteri Kesihatan,
Datuk Seri Liow Tiong Lai. Barangkali ya, barangkali tidak...
Jagindas: mengawal lebih
baik daripada mengubat namun jangan sampai tak terkawal!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.