JUMLAH GOLONGAN PROFESIONAL IKUT NISBAH (:)
|
||
PROFESION
|
BUMIPUTERA
|
BUKAN BUMIPUTERA
|
AKAUNTAN
|
15.90
|
84.10
|
AKITEK
|
28.90
|
71.10
|
DOKTOR PERUBATAN
|
36.70
|
63.30
|
DENTIS
|
34.80
|
65.20
|
DOKTOR VETERINA
|
42.60
|
57.40
|
JURUTERA (SEMUA)
|
26.50
|
73.50
|
JURUTERA SIVIL
|
47.80
|
52.20
|
PEGUAM
|
31.30
|
68.70
|
Apa Peranan Sekolah Berasrama Penuh?
Dalam sistem pendidikan kebangsaan
di negara ini, kerajaan telah
menyediakan banyak sekolah berasrama penuh termasuk sekolah yang berteraskan
pendidikan Agama Islam. Antaranya, Sekolah-Sekolah Menengah Sains,
Maktab-Maktab Sains Mara, dan Sekolah-Sekolah Menengah Aliran Agama yang
ditempat di seluruh negara dimana boleh dikatakan hampir setiap negeri
memilikinya. Tidak terkecuali juga sekolah-sekolah berasrama penuh yang diurus
di bawah kerajaan negeri sendiri.
Dan, boleh dikatakan kesemua
sekolah-sekolah tersebut dihuni oleh pelajar-pelajar melayu/bumiputera yang
secara dasarnya pelajar-pelajar terbabit dipilih berpandukan kecemerlangan
akademik mereka diperingkat Ujian Pencapaian sekolah Rendah (UPSR) dan
Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Kesitimewaan
ini hanya diperuntukan untuk kaum melayu/bumipuetra. Meskipun beberapa tahun
lalu dasar itu telah dirombak dengan memebenarkan 10% bukan bumi menyertainya,
namun dikatakan hasrat itu kurang mendapat sambutan. Kaum-kaum lain tidak
memiliki jenis sekolah yang seperti itu kecualilah sekolah-sekolah menengah
swasta.
Dilihat
kebelakang, dasar ini sebenarnya sudahpun wujud sejak zaman pemerintahan
British lagi dan kemudiannya terus berkembang dalam pelbagai versi.
Sekolah-sekolah seperti Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan Kolej Tunku
Khurshiah (TKC) adalah antara yang pertama di negara ini.
Kaum-kaum
lain belajar dan menerima pendidikan yang sama di semua sekolah menengah biasa
di seluruh negara. Tiada asrama manakala kemudahan pembelajarannya juga 'agak'
terhad. Tidak seperti sekolah-sekolah berasrama penuh, penghuninya kerap
dikaitkan sebagai 'anak emas' kerajaan khususnya kementerian pelajaran.
Persoalannya,
mengapakah penyertaan kaum melayu/bumiputera dalam bidang-bidang profesional
masih gagal menyamai nisbah dengan kaum-kaum lain kalau pun tidak mampu mengatasinya?
Justeru,
kerajaan sewajarnya menyemak semula dasar kewujudan, peranan, fungsi dan
halatuju semua jenis sekolah-sekolah berasrama penuh di negara ini berikutan
kegagalannya menempatkan melayu/bumiputera ke daam golongan profesional dengan
jumlah yang setimpal dengan perbelanjaan yang dikeluarkan kerajaan bagi mewujud
dan memeriahkan sekolah-sekolah tersebut.
Jagindas: Sekolah
atap...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.