Sanggup Setia Berbaris Panjang Demi Untuk Satu Skop BR
Malam ini saya
tidak bertarwih secara berjamaah. Kalau sempat sebelum tidur saya akan buat
bersendirian, InsyaAllah. Saya ada hal menemankan rakan-rakan ke Ipoh. Kami
bergegas ke Ipoh sebaik sahaja selesai solat maghrib.
Selesai sahaja urusan itu, kami
menyelimpat sekejap ke Jusco, sebuah pasaraya yang penuh sesak parkingnya. Masa tu kira-kira pukul 9.30
malam. Saya memang tak gemar ke pusat beli belah ini sebab susah benar nak
dapat tempat parking yang selesa.
Di tingkat satu saya lihat ada dua
lajur baris orang ramai. Berpusu-pusu. Panjang barisnya. Mereka kelihatan penuh
setia menunggu. Saya bertanya kepada seorang jurujual apakah yang ditunggu oleh
mereka. Rupa-rupanya mereka berbaris untuk mendapatkan satu skop ais kerim
Baskin Robin. Ais kerim jenis mahal dan sedap katanya. Tapi cuma satu skop
sahaja.
"Cuba pakcik tengok, hanya kerana satu skop ais kerim jenis itu, mereka sanggup
berbaris sejak pukul 7 petang tadi sampai sekarang. Sepintas lalu nampak macam
dah tak beduit sangat untuk menikmati ais kerim tersebut. Malulah bang.."
Itu komen jurujual itu kepada saya.
Saya terfikir, adakalanya walaupun
sesuatu event itu merupakan satu
penghargaan dan mengajak khalayak untuk sama-sama menyertainya, namun
kadang-kadang juga ia semacam menunjukkan kelemahan maruah seperti kata komen jurujual
tadi.
Memang, jutaan terima kasih serta
sekalung budi wajar di beri kepada penyumbang ais kerim tersebut tetapi rasanya
elok buat cara lain supaya tidak menampakkan ia sebagai rakyat Malaysia ini seperti
orang kebuluran berbaris untuk mendapatkan bantuan makanan. Di pusat beli belah
pulak tu!
Bukan tidak menghargai, tetapi
mungkin ada cara lain yang lebih bermarwah!
Jagindas: Ais Krim? hehehe...Hanya untuk satu skop ais
kerim Baskin Robin. Terima kasih sebesar-besarnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.