Isnin, 9 Julai 2012

DONG ZHONG MENYALAK LAGI!

Masih Lagi Permainkan Kesucian Perlembagaan 

GEORGETOWN: Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) tidak bersetuju dengan tuntutan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), yang mahu bahasa Mandarin menjadi bahasa pengantar utama             di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di seluruh negara.       [BERITA HARIAN 8/7/12]

Presiden Dong Zhong
KALAU zaman tahun 60an - awal 80an, mana-mana perbuatan bacul seperti tuntuntan Dong Zong itu pasti akan dikenakan tidakan undang-undang sebelum sempat ia merebak menjadi luka dan bernanah. Tetapi sekarang keadaan sudah berubah, namun sialnya  pula dibagi betis nak pulak peha, diberi seinci nak pulak serantai. Tak dapat tanduk telinga pulak nak dipulasnya!

Setiap kali ada bantahan maka satu memoradum akan dihantar. Kemudian diam. Memorandum tinggal memorandum. Diam sekejap, beberapa ketika selepas itu kedengaran lagi suara-suara sumbang permintaan dan cadangan bacul. Memorandum lagi! Bila nak berhenti?
            Orang-orang cina Malaysia janganlah selalu buat-buat tak faham bahasa setelah 55 tahun merdeka. Atau, masihkah memang tidak faham-faham. Cina Malaysia tetap cina Malaysia yang tertakluk dengan perlembangaan negara Malaysia.
            Cina  Singapura,  cara Singapuralah.  Cina Indonesia,  cara Indonesialah,  Cina Amerika, ikut cara Amerikalah, Cina di negara China, memang macam tulah keadaannya.
            Jadi, kalau orang cina di negara ini mahu jadi macam cina di negara China, pergilah ke tanah besar China, kalau nak jadi macam Singapura, pergilah ke Singapura! Siapa yang larang? Mohonlah jadi rakyat di sana. Tidak usahlah menjadi api dalam sekam atau duri dalam daging!
            Atau menjadi budak biul yang kalau dihentuk kepala ke dinding pun tak faham-faham juga!
          Justeru, benarlah kata Tun Mahathir, sinario rakyat  di Malaysia hari ini semakin rasis! Rasis yang dibuat-buat tu! Rasis mengada-ngada macam bebudak setengah masak.

  
Jagingas:   Percayalah, selepas ini permintaan membina universiti berbahasa mandrin akan dimainkan semula!  Sakit hati betul. Jaga-jaga...pilihanraya!











             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.