Jumaat, 24 Ogos 2012

LAFAZ TA'LIQ:


Mungkin Kita Dah Lupa.....
GAMBAR HIASAN: pernikahan...

KETIKA menulis respon saya terhadap cadangan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan cadangan balas daripada mufti Perak, mengenai perlu atau tidaknya kontrak praperkahwinan pasangan Islam, ulasan saya itu hanya berkisar kepada lafaz ta'lik.
          Beberapa minit tadi seseorang menghantar sms kepada saya yang antara lain menyatakan seperti berikut:

1.  Pesanan Buat Isteri
          setinggi mana kedudukan kamu atau sebaliknya, namun kedudukan kamu itu tetap dibawah satu darjat daripada suami kamu. Dan selagi suami kamu tidak menzalimi kamu maka hendaklah kamu mentaatinya. Di tangannya ada kuasa yang tidak mungkin kamu miliki.

2.  Pesanan Buat Suami
          meskipun darjah kamu lebih satu terhadap isteri kamu, namun peliharalah darjat dan martabat kamu selaku suami. sesunggunya di atas pelakuan isterimu itu akan tertanggung ke atas kamu pula.

3.  Pesanan Buat Suami dan Isetri
          hormatilah perjodohan kamu. memang adakalanya ribut taufan melanda. ada yang dapat mengawal malah tidak kurang juga yang terpisah entah ke mana. Berdoalah kepada Tuhan setiap waktu, kerana dialah yang maha mengatahui akan apa-apa juga yang tersembunyi (ghaib).

Respon saya:

          Tidak ada apa silapnya respon rakan saya itu, namun saya kurang faham mengapa beliau memberikan sedemikian.           Berikut di turunkan contoh lafaz taklik bagi negeri Perak dan Johor:

Contoh Lafaz Taklik Nikah di Perak

“1) Tiap-tiap aku tinggalkan atau tiada aku memberi nafkah yang layak bagiku akan isteriku (nama isteri) tiga bulan atau lebih lamanya dan mengadu ia kepada mana-mana kadi syarie dan sabit pengaduannya pada sisi Kadi itu, maka tertalak isteriku itu dengan satu talak.

2) Jika ada perbalahan kedua aku laki isteri maka mengadu isteriku (nama isteri) kepada mana-mana kadi syariah dan sabit pengaduannya pada sisi kadi itu, maka mengakulah aku akan bertaklik seperti yang dipersetujui kadi itu. Sekiranya ingkar aku daripada bertaklik sedemikian itu maka gugurlah satu talak di atas isteriku itu.

3) Tiap-tiap aku rujuk akan isteriku (nama isteri), dengan tiada redanya, maka tertalaklah ia satu talak pula.”

Contoh Lafaz Taklik Nikah di Johor

“Manakala saya tinggalkan isteri saya.....(nama isteri).....selama 4 bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksa dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut padahal ia taatkan saya atau saya lakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya atau kehormatannya atau harta bendanya, kemudian ia mengadu atau wakilnya mengadu kepada kadi dan manakala sabit aduannya di sisi kadi atau mahkamah syariah dan ia atau wakilnya memberi kepada kadi bagi pihak saya $1.00 maka ketika itu tertalaklah ia dengan satu ‘talak khulu’, atau saya ghaib daripada isteri saya yang tersebut selama satu tahun atau lebih, jika ia atau wakilnya mengadu kepada kadi dengan berkata ianya tidak tertunggu lagi akan saya manakala bersabit aduannya, nescaya tertalaklah ia satu talak, demikian lafaz taklik saya.”


Lengkap, kan?


Jagindas:  apa-apa pun yang penting adalah FAHAM.   Setakat tahu saja masih tidak membantu.. Ramai yang memiliki ilmu bertimbun-timbun tetapi tidak memahami!



1 ulasan:

Terima kasih atas komen anda.