Ahad, 8 Julai 2012

SEBUT MELAYU, RASIS

AKANKAH MELAYU BERSATU HATI?

TULISAN Datuk Mior Kamarul Shahid (Berita Harian Ahad, 8/7/12. p30) - SIKAP POLITIK CINA BANDAR dan wawancara khas bersama Tun Dr. Mahathir (Mingguan Malaysia, 8/7/12. p.7) - DILEMA MELAYU HARI INI  menjadi fokus saya dalam meneliti perkembangan politik tanah air, petang ini.
            Bagi saya, apa yang tertulis dalam kedua-dua akhbar perdana itu adalah juga menjadi percakapan dan perbualan sama oleh rata-rata rakyat Malaysia terutama mereka yang sentiasa mengikuti perkembangan politik dalam dan luar negara.
            Namun, sebagai Pengarang Kumpulan, Mior mempunyai kelebihan untuk menurunkan pandangannya di ruang khas akhbar tersebut manakala sebagai bekas Perdana Menteri yang juga turut menjadi perhatian dunia, maka kata-kata Tun tentunya menjadi fokus kepada mana-mana media pun.
            Menyorot kepada iklim semasa politik negara, kedua-dua tulisan di akhbar terbabit jelas menyatakan sifat orang cina Malaysia sejak akhir-akhir ini khususnya di bandar tidak memberikan sokongan padu kepada kerajaan Barisan Nasional.
            Sifat angkuh mereka kerana memiliki kekayaan, keselesaan dan keselamatan untuk menjalankan aktiviti perniagaan di bandar menyebabkan mereka berfikiran siapa sahaja yang  memerintah, kedaan tidak akan mengubah mereka.
            Justeru, setelah sekian lama 'bertuankan' melayu, mereka kini mahukan pemimpin dari kalangan orang cina sendiri tidak kira sama ada parlimen dapat ditawan mahu pun tidak. Sekadar memperoleh memerintah negeri pun mereka sudah berpuashati malah mereka juga sudah menunjukan belang corak bangun perniagaan mereka dinegeri terbabit yang banyak menyusahkan kerajaan pusat.
            Orang cina kelihatannya berpuak dalam politik namun pada hakikatnya mereka mempunyai satu hati, satu matlamat dan satu hala tuju yang jelas untuk kaum mereka tanpa memikirkan masalah kaum-kaum lain. Situasi ini mudah berlaku kerana selain dari kejatian budaya perniagaan yang wujud dalam kaum itu, mereka juga tidak menjadikan agama sebagai penghalang kecuali agama Islam.
            Berbeza dengan orang melayu, yang ketika ini semakin luntur dengan semangat bangsa serta keakuannya, melayu juga tidak mempunyai asas kekuatan ekonomi yang kukuh lagi jelas. Selain itu, walaupun orang melayu memiliki satu agama iaitu agama Islam, namun atas sebab-sebab kepentingan peribadi dan puak sesama sendiri mereka tidak ragu-ragu untuk memanipulasi kandungan dan tuntutan sebenar agama itu. Akhirnya, orang melayu berpecah kepada lebih tiga kumpulan.
            Yang jelas, setelah berlakunya situasi ini, orang melayu akan terus berpecah belah manakala kaum cina akan terus unggul menerusi persamaan hati mereka. Melayu PAS sudah tegar dengan ketaksuban terhadap pemimpin mereka sehingga tidak lagi boleh berfikir sendiri dan menilai mana yang nahi mana yang mungkar.
            Demikian juga penyokong PKR, bagi yang berfikiran terbuka dan diberikan Allah taufik dan hidayahNya, mereka ini sempat berpatah balik kepangkuan landasan yang sebenar manakala yang bersifat penyokong tegar akan terus sanggup mandi bersama pekasam yang diseluk.
            Barisan Nasional manjadi rapuh apabila kepercayaan komuniti cina terhadap MCA dan Gerakan semakin kelihatan terhakis. Keadaan semakin meruncing apabila pemimpin kedua-kedua parti komuniti cina itu turut tidak membayangkan secara serius masa-masa cemas terhadap nilai sokongan cina kepada BN.
            UMNO, yang bertindak sebagai agensi penyelamat orang melayu, kini terkakap-kapai berikutan ketidakupayaan membaca hati naluri kaumnya sendiri apatah lagi untuk menyatukan hati mereka ke satu matlamat dan arah tuju yang sewajarnya.
            Oleh kerana mereka yang di luar UMNO sekarang adalah juga sebahagian besarnya pernah menjadi kerabat UMNO, maka sesama mereka sudah mengetahui kurap dan tokak masing-masing. Meski, semuanya itu sudah diubati, pun begitu adalah menjadi sikap orang melayu melihatnya sebagai: "walaupun lukanya sudah sembuh namun parutnya masih ada".
            Hendak ditelan mati emak, diluah pula mati bapak, hendak ditinggal tak sampai hati. Demikianlah dilema yang melanda orang melayu sekarang khususnya terhadap UMNO. Sambut menyambut serangan-serangan terhadap pihak lawan dan kerajaan menjadikan dilema mereka semakin berteka teki.
            Kini, apapun natijahnya orang melayu sudah tidak ada pilihan sebenarnya. Adalah menjadi tugas semua komuniti melayu memikir dan mamandang jauh apa yang akan berlaku kepada masa depan negara dan bangsa melayu jika mereka terus menjadi golongan minoriti akibat perpecahan puak sesama sendiri.
            Ke mana pergi pepatah melayu: bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat. Ke mana hilangnya perumpamaan melayu: sebatang lidi mudah dipatah, tidak terpatah kalau seberkas. Mengapa pula kita menebang buluh secara menyonsang, tidakkah nanti menyepak muka?


Jagindas:     sebusuk-busuk daging (yang hahal dimakan), dikincah-kincah dimamah jua...
http://kulukelio.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.