Jumaat, 31 Ogos 2012

MASJID DAN SURAU DINODAI


PAS MASIH GUNA MASJID UNTUK KUTUK KERAJAAN
KISAH ahli PAS menggunakan masjid dan surau sebagai medium untuk melepaskan geram mengutuk kerajaan bukan lagi perkara baru. Meskipun sudah banyak kali ditegah oleh pihak berkuasa supaya aktiviti seperti itu tidak dilakukan di institusi berkenaan demi menjaga martabat masjid dan surau sebagai tempat beribadah, namun kedegilan golongan terbabit memang sukar untuk dipulihkan.
            Di sebuah surau berhampiran kampung saya, kononnya sepanjang Ramadhan yang lalu, lengkap sebulan jemaah surau berkenaan disumbat dengan pelbagai tohmahan, fitnah dan cerita-cerita politik sebaik sahaja selepas sembahyang maghrib sambil menunggu Isyak tiba. Malah, katanya sembang-sembang kutuk mengutuk itu turut disambung selepas sembahyang taraweh.
            Setiap malam, ada sahaja penceramah yang diundang bagi mengisi ruang-ruang yang ada untuk meracuni fikiran jemaah. Antaranya termasuklah bekas Menteri Besar Perak (MB), Datuk Seri Nizar, yang umum sedia maklum seorang lelaki yang gila talak MB.
            Menyedihkan lagi, ada beberapa orang muda yang menjadi hardcore PAS di kampung itu, kononnya turut menyucukan jarumnya ke minda kanak-kanan dan remaja sekolah dengan kaedah yang menjijikan.
            Seorang bapa yang saya temui berkata ibu bapa mengetahui hal itu apabila kanak-kanak dan remaja terbabit menceritakan aktiviti tersebut kepada mereka bila anak-anak mereka balik dari madrasah.
            Akibatnya, ibu bapa telah menghentikan anak-anak mereka ke surau berkenaan selepas sahaja tamat Ramadhan. Menurutnya, tindakan ahli PAS itu memberi kesan apabila sembahyang raya tahun ini surau berkenaan hanya mampu didirikan oleh beberapa saf sahaja. Tidak seperti tahun-tahun lalu keadaan surau itu penuh dengan jemaah orang dewasa, kanak-kanak, remaja dan wanita.
            Di masjid juga sepanjang Ramadhan lalu kononnya berlaku perkara yang serupa tetapi ia lebih kepada cakap-cakap politik dengan tokok tambah berbaur fitnah kerana majoriti jemaah adalah orang dewasa. Malah, khabarnya di masjid sembang-sembang politik PAS mengisi setiap ruang yang kosong setiap hari.
            Berdasarkan senario peristiwa itu, saya terfikir barangkali atas sebab itulah agaknya, bagi sesetengah tempat, ramai ahli kariah tidak berminat untuk berjemaah di masjid dan surau. Sekali gus, tindakan itu memberi ruang dan peluang yang lebih kepada ahli-ahli PAS mempergunakan institusi suci itu untuk kepentingan politik cetek mereka.
            "Kesucian masjid sebagai institusi yag berkecuali yang sepatutnya hanya untuk tujuan beribadah, mengaji dan menuntut ilmu sudah dinodai dan dicemari oleh PAS".    
                "Menjadi makmum pun kadang-kadang menimbulkan syak malah hati berkata-kata. Jadi lebih afdhal, tenang dan ikhlas  beribadat di rumah daripada di situ meskipun jelas telah dinyatakan bahawa sembahyang jemaah di surau dan masjid itu amat di tuntut Islam", kata seorang ahli kariah.

Jagindas:   lain jalan ke neraka...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.