Rabu, 15 Ogos 2012

TG TUALANG PEKAN UDANG GALAH

TIADA SATU PUN BERSTATUS HALAL!



AWAS! Kalau berkunjung ke Tanjong Tualang, anda akan dapat bertemu dengan papan tanda yang menunjuk: TANJONG TUALANG, PEKAN UDANG GALAH (seperti dalam gambar).
            Memang sejak akhir-akhir ini pekan kecil ini dikenali dengan nama timangan itu kononnya di kawasan ini banyak terdapat udang galah jenis air tawar (sungai) dan sejajar dengan itu juga di kawasan ini terdapat lebih 10 restoran makanan yang menyajikan asas masakan udang galah.
            Anda akan dapat melihat kesesakan pekan kecil ini pada setiap hujung minggu dan cuti umum sehingga menyebabkan kesesakan trafik berikutan ramai pelancong dari luar dan dalam negara datang bertumpu ke situ semata-mata untuk menikmati masakan udang galah. Dari Utara, SElatan, Timur, Tengah dan Singapura. Taiwan dan China pun ada.
            Namun, daripada tinjauan yang kulukelio.blogspot.com lakukan, adalah diingatkan bahawa TIDAK ADA SATU PUN di antara restoran-restoran tersebut yang berstatus HALAL. Oleh itu, orang-orang Islam diingatkan supaya tidak terpengaruh dengan tarikan udang galah di pekan kecil ini melainkan membelinya di pasar dan masak di rumah sendiri.
              Mudah betul pihak berkuasa tempatan meluluskan papan tanda berkenaan!
           
Jagindas:   Ramai beb,  orang Islam yang datang makan di restoran yang besar-besar di sini. Kebanyakan pegawai-pegawai kerajaan pulak tu!Eeee Geli!...buta ke deme tu???

6 ulasan:

  1. Terima kasih atas maklumat...nasib tidak singgah mana-mana kedai makan kat pekan ni. Tertanya-tanya juga kenapa diberi jolokan pekan udang galah?

    BalasPadam
  2. Baru berangan nak je ke sana setelah tgk Majalah 3 tadi...Kalau camtu beli udang galah hidup dan mintak my darling masak lah...

    BalasPadam
  3. Baru berangan nak je ke sana setelah tgk Majalah 3 tadi...Kalau camtu beli udang galah hidup dan mintak my darling masak lah...

    BalasPadam
  4. Semua restoren seafood milik bukan islam yang menjual arak tidak akan dapat restoren halal....kerana itu juga banyak hotel tidak dapat status halal...

    BalasPadam
  5. Barangkali ada orang terperangkap bila melihat gambar DS Najib dan ahli rombongan ketika datang melawat Tg Tualang kira-kira dua tahun lalu. Mereka juga makan di salah sebuah retsoran di situ. Biasalah cina, mereka gunakan gambar-gambar seperti itu untuk promo. Tapi barang diingat, khas untuk DS najib pada hari itu sahaja, memang semua pinggan mangkok, periuk belanga dan perkakasan memasaknya 'dalam keadaan halal'. Ketika itu tiada minuman memambukkan terpamer. HANYA untuk hari itu sahaja. Selepas itu, operasi standardnya masih seperti biasa. Itu yang saya tahu dan saya dimaklumkan. Apa yang jelas, penduduk Tg Tulang sendiri 'geli' nak makan masakan udang di situ....

    BalasPadam
  6. Takde gambar restoran or tokeh restoren ke?

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.