Jumaat, 9 November 2012

PENGECUALIAN BAYAR PTPTN

Kalau bab demonstrasi, melayu-lah yang kedepan...

Cina Paling Ramai

ORANG melayu pandai minta dan ngentak-ngentak nak itu nak ini sahaja. Manakala orang lain pula, pantang dapat peluang dia akan pulun habis-habisan. Di hujung-hujungnya, merekalah yang mendapat untung dan manfaatnya  baca di sini
            Buatlah dasar apapun, orang melayu dok macam tu juga. Kalau ada pun cuma satu dua sahaja yang bergerak maju. Bukan tak ada. Ada. Tapi dari segi nisbah masih tidak berbaloi.
            Pernah seorang rakan penulis, seorang cina, berkata apapun dasar yang kerajaan buat untuk orang melayu, orang cina tetap untung. Penulis faham, dia perli pernulis tentang Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang secara pukalnya bertujuan membantu atau menaikkan ekonomi orang melayu.
            Apatah lagi kalau dasar yang dibuat untuk semua macam kes pengecualian bayaran hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Kalau  dasar yang dibuat khas untuk bangsa melayu saja pun orang melayu tidak berapa nak pulun, apatah lagilah jika dasar itu untuk semua kaum!
            Sikit-sikit kerajaan tak betul. Sikit-sikit kerajaan zalim. Itulah zikir yang cukup mahir di kalangan orang melayu (bukan semua laa..). Sebab apa? Sebab...."ESCAPISM" 
            Bila nak berubah?

Jagindas: Serba tak kena...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.