Ahad, 22 Julai 2012

ADEGAN HARI INI: MENGINTAI

Gambar Hiasan...

CELAKA HAMPA!

SUATU hari, tiga sahabat ni, Mamat, Abu dan Rani sedang dalam perjalan pulang dari pekan ke rumah masing-masing. Mereka melalui laluan yang menempatkan banyak rumah kampung di sebuah perkampungan tersusun.
            Tiba-tiba mereka terdengar suara perempuan mengerang. Yang pasti rumah itu didiami sepasang india yang baru 3 bulan berkahwin. "Ayo pa, ayo ma, emmm, emmm.... amma.. ayo, ayo...aacchhoh", lebih kurang macam tulah bunyinya. Berterusan, kadang-kadang kuat, kadang-kadang perlahan..
            Niat jahat tiga sahabat mula menghampiri rumah berdinding papan itu lalu mencari-cari ruang yang boleh mereka intai ke dalam. Ah, dah jumpa, bertepatan pula dengan bilik pasangan berkenaan.
            MAMAT yang mula-mula memekapkan mata kanannya ke lubang dinding itu. Lama juga dia menenangnya. Penuh khusyuk. Kemudian dia memberikan isyarat ibu tangan kepada dua rakannya. Hu! Best la.. bisiknya.
            Melihatkan itu, Abu menarik tangan Mamat. Dia hilang sabar dan terus memekapkan matanya ke lubang yang sama. Lama dia terpaku di situ. Kira-kira seminit kemudian perlahan dia melepaskan lubang itu sambil berkata kepada Rani: "Halamak, klasik la..."
            Rani yang tak sabar dikhuatiri adegan akan berakhir, terus menerpa lubang dinding itu. Terpekap bagai penembak tepat. Tak sampai 10 saat, diapun bingkas dari lubang itu dan terus berlalu dengan menyumpah-menyumpah rakannya yang berdua tadi: "Celaka hampa! celaka! Naya sungguh!"
            Mamat dan Abu ketawa menutup mulut menahan suara ketawa melihatkan Rani yang terputus harap.
            Tahu kenapa Rani marah-marahkan kawannya tu? Adegan dah habis? Takkk ... aii..
           


Jagindas:   Isteri pasangan India tu sedang demam. Dia mengerang kesejukan. Suaminya sedang memicit kepalang isterinya yang tersayang. Tahu sajalah orang demam mengerang, pompuan muda pulak tu... cuba suruh isteri buat... hahahaha

1 ulasan:

  1. Ha ha ! Ingatkan pelakon "gelap" berlatar belakangkan "screen hitam" !

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.