Jumaat, 21 Disember 2012

MATI ANGIN, KHABAR ANGIN, NAIK ANGIN...

CUKUPLAH SEKALI......

Beri Peluang Pihak Berkuasa Jalankan Tugasnya  

HEBAHAN BERITA Sensasi menerusi laman sosial mengatakan berlaku rusuhan kaum di Sungai Petani bahkan sehingga ada yang menyebut tiga maut ditetak dalam pergaduhan itu sedikit sebanyak meluapkan perasaan ramai pihak.
            Meski pihak polis sudah menafikannya dan memperbetulkan berita sebenarnya, namun pihak yang tidak bertanggung jawab masih degil dengan jiwa rasamereka sendiri.
            Mereka yang terlalu ghairah menyebarkan berita seumpama itu memang tidak bertanggung jawab malah seolah-olah golongan itu memang berkehendak sangat pertumpahan darah seperti yang dilaporkan mereka itu benar-benar terjadi. Bagaikan impain sekian lama yang belum terjadi!
            Kalau ia pun ada berlaku pergaduhan kecil (mahu pun besar), yang penting kejadian tersebut telah berjaya dikawal oleh pihak berkuasa. Kedua, penyebar maklumat tidak sewajarnya berpihak di sebelah pihak kerana belum tentu sah berita yang diterima (mahupun yang dilihatnya) dari sdut punca atau penyebab kejadian.
            Mustahil berlaku sesuatu perkelahian itu tanpa sebab-sebab yang menyebabkan kejadian. Pemula atau penyebab harus bertangung jawab. Manakala, apabila masalah telah menjadi kompleks maka semua yang terlibat mesti bertanggung jawab. Dan, ini adalah soal tanggungjawan pihak berkuasa. Orang awam boleh mengambil tahu (menjaga tepi kain) namun janganlah sampai mengusutkan lagi keadaan.
            Justeru, tindakan polis yang akan memburu mereka yang bertanggungjawab menyebarkan berita huru hara itu, amat wajar dan yang terbabit perlu dikenakan tindakan sewajarnya.
            Penulis juga turut melihat komen-komen pembaca terhadap laporan e-akhbar. Masih ada komen yang seperti mempertikaikan kejujuran dan kemampuan pihak berkuasa. Mereka nampaknya lebih menjurus percaya kepada berita angin tersebut. Dengan kata lain, penafian polis itu adalah disifatkan mereka sekadar 'wayang'. Bagi penulis, pemberi komen yang sedemikian juga wajar di buru dan dikenakan tindakan. Tindakan polis klik di sini


Jagindas: Ambik kau! Bikin susah anak negeri!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.