Jumaat, 21 Disember 2012

PELABUR DAKWA AGIHAN ASB MASIH RENDAH


Kerajaan Diminta Pantau Urusniaga Lebih Berkesan

PENGUMUMAN Amanah Saham Nasional Bhd. (ASNB), anak syarikat milik penuh Permodalan Nasional Berhad (PNB), terhadap agihan pendapatan sebanyak 7.75 sen seunit dan bomus 1.15 sen seunit bagi skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi tahun kewangan berakhir 31Disember, 2012 didakwa tidak memberangsangkan pelabur. laporan di sini.
            Sebelum ini kerajaan dispetik sebagai berkata ASB akan mengagihkan pendapatan yang lebih tinggi daripada tahun lalu berikutan perkembangan ekonomi yang didakwa stabil lagi manpan.
            Beberapa pelabur yang ditemui berkata, mereka menjangkakan sekurang-kurangnya ASB mampu  mengagihkan tidak kurang dari 10.5 sen seunit manakala bonus meningkat kepada 1.50 sen seunit berbanding tahun lalu.
            "Pengumuman tersebut hari ini sungguh meleset dan menghampakan pelabur berbanding nilai wang dalam konteks perbelanjaan dalam negara. Sepatutnya dividen ASB sekarang dan masa depan tidak lagi berada di takuk bawah angka 8 sen sebaliknya mencecah lebih 10 sen dan ke atas berdasarkan nilai wang kita di pasaran tempatan.
            "Para pelabur ASB sepatutnya sudah menimati keuntungan pelaburan mereka sebagai sumber pendapatan tambahan kepada pendapatan bulan atau tahunan. Usahan ini juga adalah bagi meyakinkan rakyat bumiputera terhadap skim pelaburan yang diuruskan oleh agensi itu pada masa depan,"  kata seorang pelabur yang ditemui.
            Justeru, pelabur berhadap kerajaan akan memantau urusniaga ASB supaya ia benar-benar mampu memberikan manfaat kepada pelabur khususnya bumiputera di negara ini.


Jagindas: Tetap bersyukur. Syyyyyy... jangan lupa tunaikan zakat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.