Rabu, 5 Disember 2012

SIAPA YANG PATUT KENA SAMAN?


Pemilik Kenderaan Atau Pemandu

MALAM SEMALAM, penulis bertemu dengan rakan-rakan untuk membincangkan suatu perkara. Selesai sahaja kerja kami itu, biasalah bagi mengisi ruang yang sambil menghirup teh tarik, kami beralih kepada pelbagai topik lain. Ada kisah yang terkini dan ada juga kisah-kisah yang nostalgia.
            Namun, dalam banyak-banyak topik itu,penulis berminat kepada masalah saman ekor. Ini cerita lama dan boleh dikatakan cerita basi. Kerajaan pun nampaknya flip-flop tentang hal ini. Ada suatu ketika macam kata hendak dihapuskan sahaja sistem saman ekor tersebut, namun lepas itu kembali diperketatkan atas alasan demi mendisiplinkan pemandu kenderaan di jalaan raya.
            Ok,  betulah tu. Malah penulis amat setuju atas dasar keselmatan dan disiplin berkenaan. Tetapi, yang rakan penulis persoalkan adalah kes saman ekor yang berlaku sekarang di dakwa mereka ia tidak tepat kepada sasaran sebenarnya, iaitu saman ke atas pemandu.
            Ini kerana, kalau kita rujuk kepada yang hendak didisiplinkan adalah pemandu dan bukan kenderaannya. Makanya, yang wajar menerima saman adalah orang yang memandu ketika itu.
            Namun, apa yang berkaku adalah saman yang dikenakan adalah berdasarkan kepada pemilik kenderaan apabila data yang dirakam merujuk kepada nombor pendaftaran kenderaan terbabit.
            Malang sekali, jika ketika itu yang melakukan kesalahan (lebih had laju misalnya) bukan pemilik sebenar yang membawa kenderaan tersebut tepai saman yang tertera adalah atas nama pemilik kenderaan BUKANNYA si pemandu berkenaan.
            Persoalannya, adakah kerajaan (atau pihak terbabit) mendapati tindakan ini: Pertama, adilkah tindakan saman itu kerana pemilik sebenar kenderaan tidak melakukan kesalahan tersebut pada ketika itu kerana keretanya di pandu oleh orang lain. Kedua, berdasarkan mksud saman adalah kepada "manusia" yang memandu, bukan kereta yang dipandu, maka saman ekor amat dirasi sebagai satu penganiayaan kepada orang lain iaitu pemilik kenderaan tersebut berikutan dia bukanlah "pemandu"  yang dimaksudkan.
            Kalau ada jawapan mengatakan, pemilik kenderaan wajar meminta pemandu (peminjam atau pembawa) kereta berkenaan membayar saman tersebut, ini memang boleh dilakukan meskipun ia akan menimbukan sedikit ketegangan antara pemilik dengan peminjam tetapi bagaimana pula dengan masalah catatan rekod kesalahan jalan raya berikutan rekod saman tetap dinamakan sebagai pemilik kenderaan!
            Lagi pun, tindakan seumpama itu secara tidak langsung mendidik masyarakat menjadi kedekut, bakhil, sombong dan tidak bertimbang rasa sesama rakan-rakan atau jiran apa lagi jika mereka (jiran dan rakan-rakan)  memang tersangat perlu meminjam kenderaan ketika itu atas pelbagai sebab. 
            Kalau alasannya saman dimaksudkan ke atas kenderaan, maka dari segi logiknya bolehkah kenderaan itu bergerak tanpa pemandunya?
            Justeru, kerajaan perlu memansuhkan saman ekor kerana ia tidak realistik dan lebih cenderung kepada penganiyaan terhadap pemilik kenderaan sebenar.             Bagi penulis dan rakan-rakan sistem "Road Block" lebih baik daripada kamera hendap kerana ia tepat kepada sasarannya iaitu pemandu kenderaan terbabit. Adil dan saksama. Saman dan denda tepat kepada yang melakukan kesalahan bukan kepada pemilik kenderaan.
            Rasa-rasanya, kalau inilah natijahnya maka kamera AES juga pun akan hadapi masalah sama...


Jagindas: Apa pula pandangan saudara-saudara?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.