Ahad, 4 Ogos 2013

PERCANGGAHAN AJARAN ANTARA MAZHAB-MAZHAB

Ramai Terkeliru Akibat Tak Tahu...?

TIBA-TIBA sahaja, beberapa hari lepas sekali lagi umat Islam di negara ini dikejutkan dengan kisah-kisah penghinaan yang menghina kesuciaan agama  itu khususnya ketika menyentuh Ramadhan al-mubarak ini. Bukan sahaja DATANG daripada kalangan orang bukan Islam bahkan juga penghinaan itu turut datang daripada orang Islam sendiri!
            Apabila kes serupa ini timbul (bermain dengan anjing) rata-rata pihak yang terbabit dan yang menyokong perbuatannya itu berkata di negara lain seperti Arab dan negara balkan, anjing boleh keluar masuk rumah tanpa larangan.
            Tambah pandai lagi, konon menurut mereka tidak menjadi kesalahan atau terjatuh hukum najis mughalazahnya jika antara haiwan dan manusia itu sama-sama dalam keadaan kering.
            Hendak salahkan siapa? Adakah dakwaan mereka itu salah? Mereka cuma mengulangi apa yang mereka baca daripada buku-buku agama yang tersebar di seluruh dunia dan perbuatan yang dilakukan sendiri oleh umat Islam di beberapa negara lain di dunia terhadap haiwan itu. Sedang, mereka sendiri tidak tahu apa latar belakang pengarang buku itu. Apa mazhabnya? Apa aliran atau fahamannya? Sebagai contoh pengarang yang bermazhab Imam Maliki tentulah menulis berdasarkan imam tersebut.
            Itulah yang orang tua-tua kata dalam bab agama ini belajar hendaklah berguru, tidak boleh main baca dan ikut-ikut sahaja. Guru itu pula hendaklah seorang yang sahih pendidikan yang diterimanya. Guru yang kenal jelas mazhab yang empat. Dan, kalau di Malaysia (Asia) seseorang guru itu hendaklah lebih maklum serta bermazhab Asy-Syafie.
            Apabila Islam berpecah kepada empat mazhab, rukun Islam serta kandungannya dan rukun iman serta kandungannya tidak berubah tetapi berlaku sedikit percanggahan di beberapa bahagian kecil. Dan kebanyakan isu-isu itu adalah lebih berkaitan dengan budaya setempat berkenaan di mana imam-imam (mazhab) bekenaan mendapati ianya adalah wajar dihukumkan begitu.
            Misalnya, hal-hal yang berkaitan dengan perkara yang membatalkan air sembahyang, puasa, hukum-hukum menyembelih, bangkai dan bukan bangkai dan sebagainya. Tetapi apa-apa yang terkandung dalam rukun dan syarat seperti sembahyang, haji, puasa dan zakat tetap sama.
            Demikian juga anjing yang dihukumkan Allah dalam sumpahnya sebagai binatang yang haram dan najis berat sama dengan babi. Pertelagahan mazhablah yang timbulnya pelbagai dakwaan terhadap menyentuh, memegang dan memelihara haiwan berkenaan. Namun, haiwan itu tetap najis berat dan haram dimakan kecuali dengan sebab-sebab darurat.
            Penulis masih ingat, masa budak-budak dulu, guru agama penulis ada menyebutkan beberapa perkara tentang hukum tertentu dengan katanya seperti ini: "....bagi mazhab kita (Shafie), meskipun sama kedua-duanya (anjing dan manusia) itu kering zahirnya, namun apabila tersentuh hendaklah disamak juga. Ini kerana Imam Shafie berpendapat tidak dapat dipastikan antara kedua-dua kulit atau salah satu daripadanya itu bebas dari peluh. Namun bagi mazhab lain, ia dibolehkan atas sebab-sebab yang munasabah bagi mereka..."
            Padahal, masa itu kami belum tahu apa itu mazhab yang empat. Namun jelaslah, bahawa hukum itu terpakai dan wajib dipakai bagi semua penganut Islam dalam mazhab shafie. Inilah yang penulis rasa berlaku kepada umat Islam hari ini di mana mereka belajar banyak perkara dan membaca banyak benda tetapi tidak faham sudut pandangan dan hukum menurut mazhab yang berbeza.
            Itulah sebabnya, sebagai contoh umum, untuk menunaikan haji, makanya jemaah Islam dari mazhab Shafie diajar bagaimana untuk masuk masbuk ke mazhab yang lain untuk 'sementara' dalam tempoh haji (yang dibenarkan Islam). Jika tidak, susahlah kaum mazhab shafie untuk menunaikan haji khususnya dalam bab menjaga air sembahyang.
            Namun, begitu tidaklah boleh mereka (jemaah) itu sewenang-wenangnya menukar-menukar mazhab atau mencampur adukkan ajaran mazhab apabila kembali semula ke tanah air atau dirantau pemastautin asal mereka.
            Ini pernah berlaku kepada seorang guru agama yang mendapat pendidikan di Mesir. Cerita terpecah apabila dia membenarkan sembahyang jamak dalam keadaan tidak cukup marhalahnya. Lalu, apabila ditanya kenapa jadi begitu, beliau memberi tahu, sepanjang dia empat tahun di Mesir dia kerap membuat sembahyang jamak meskipun jarak antara asramanya dengan dewan kuliah hanyalah beberapa meter. Konon katanya, orangorang di sana boleh berbuat demikian... Wallahhuallam apakah benar begitu?
            Apapun, katakanlah benar sekalipun. Itu mungkin terpakai untuk mereka yang bukan bermazhab Shafie. Namun setelah dia kembali ke Malaysia, makanya dia sepatutnya kembali terikat dengan syarat-syarat marhalah yang sebenar. Tidaklah boleh dicampur aduk hanya untuk kepentingan diri semata.
            Penulis pun bukan ustaz apa lagi memiliki tauliah. Jadi sekadar itulah sahaja untuk pedoman...Jika betul pakailah, jika bersalahan, minta maaflah dan abaikan sahaja...


Jagindas: Wallahhu'allam!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.