TAN SRI MUHYIDDIN |
(rencana)
Jadikan Alasan Belajar Untuk
Ringankan Beban Tugas..
GALAKAN dan kemudahan yang diberikan
kerajaan kepada golongan guru untuk menaiktaraf tahap akademik mereka yang
sekali gus mencemerlangkan lagi profession pendidikan di negara ini menarik
minat ramai guru untuk menyertainya terutama mereka yang belum berusia 40
tahun. Sikap berlumba-lumba guru-guru ke arah itu menunjukan bahawa rakyat di
negara ini sememangnya sentiasa ketagihkan ilmu dan sentiasa berusaha untuk
maniktaraf diri masing-masing jika diberi peluang.
Rungut-rungut
di kedai kopi beberapa hari lalu, ibu bapa merasa rimas sedikit kerana ramai
guru tidak hadir ke sekolah kerana terpaksa mengambil cuti belajar. Akibat dari
itu, banyak kelas 'terbiar' dan sukatan pelajaran pula dijangka akan 'tergantung'.
Biarpun pihak sekolah menyediakan guru ganti (pusingan sesama guru) namun,
lazimnya guru ganti hanya menjaga kelas lebih kepada keselamatan murid-murid.
Tambah
malang, pihak sekolah menyusun jadual di mana guru yang terbabit dengan cuti
belajar itu juga diberitangung jawab
mengajar subjek teras di Tahun Enam (dikenali juga sebagai kelas peperiksaan).
Ramai kalangan guru terbabit mengajar subjek Matematik, Sains dan Bahasa
Inggeris. Jika ini berlaku di sekolah-sekolah di luar bandar, maka sudah
tentulah yang tinggal akan terus tertinggal...
Ini
bermakna, ketika guru-guru berhempas pulas menaikan taraf akademik mereka pada
masa sama murid-murid dikatakan menerima tempias sebagai 'terbiar'.
Kalau
seorang dua guru yang terlibat dalam kes tersebut mungkin boleh dianggap
sebagai kes terpencil. Namun jika sudah mencapai lebih daripada itu dan pada
masa terentu pula ada beberapa guru yang mengambil cuti kerana sakit, cuti
bersalin atau terpaksa mengambil cuti tahun atas sebab-sebab perlu, sudah
tentulah sekolah akan jadi seperti taman asuhan kanak-kanak. Bayangkan jika
keadaan ini berlaku dalam tempoh sebulan atau tiga bulan.
Justeru,
ibu bapa meminta kementerian pelajaran perlu sensitif dalam hal ini. Sesuau
yang sudah diluluskan adalah sukar untuk ditarik semula. Namun, pihak terbabit
wajar mengambil jalan berkesan supaya kes kelas terbiar seperti itu tidak
berlaku hanya beralasankan guru cuti belajar dan sebaginya.
Sementara
itu, sikap beberapa guru yang berpeluang melanjutkan pelajaran secara sambilan
(jarak jauh) seperti itu yang menanam niat hanya untuk mendapatkan ijazah bagi
memudahkan mereka dinaikkan pangkat amat di kesali.
"Yang penting, selepas tiga tahun di
gred DG41 kami lebih mudah untuk mendapat gred DG44, 48 dan seterusnya,"
demikian yang diangan-angankan guru-guru terbabit ketika bersembang-sembang
dengan penulis.
Menghalusi
niat tuju guru berkenaan dalam menaiktarafkan tahap akademiknya itu, penulis
dapat rasakan kejujuran mereka melanjutkan pelajar boleh dipertikaikan. Terlihat
ia lebih menumpu kepada kepentingan peribadi daripada keutamaan profession guru
itu sendiri.
Ini
kerana mereka dilihat tidak merasa kesal atau bimbang untuk meninggalkan kelas atas
sebab cuti belajar sebaliknya menjadikannya sebagai masa untuk keluar daripada
tekanan kerja!
Sesetengah
Guru Besar pula menjadi serba salah dan tertekan apabila ramai juga guru yang terbabit
dalam program itu mengambil kesempatan membuat pelbagai tuntutan peribadi
(demand). Misalnya, mereka meminta dikurangkan jumlah waktu mengajar,
dikecualikan daripada beberapa aktiviti-aktiviti sekolah yang kononnya untuk
memberi lebih ruang dan masa kepada mereka untuk mentelaah dan menyiapkan
tugasan-tugasan kuliah. Bahkan, ramai juga dilaporkan mereka menggunakan masa
terluang di bilik guru untuk menyiapkan tugasan kuliah. Bertambah malang jika
kerja tugasan itu dibawanya ke dalam bilik darjah!
Tindakan
mereka ini bukan sahaja menyalahi perjanjian yang disebut dalam
pekeliling-pekeling perkhidmatan dan iktisas tetapi juga turut menyebabkan
guru-guru lain (khususnya yang veteran) 'makan hati' berikutan pengurus sekolah
terpaksa meletakkan lebih kerja kepada mereka yang tidak menyambung belajar.
Pekeliling-pekeliling
yang dikeluarkan kementerian sebelum ini bagi menjelaskan kedudukan mereka (guru-guru)
yang berminat mengikuti program melanjutkan pelajaran sambil bekerja nampaknya
telah dilangkahi. Pengurus sekolah menjadi tertekan apabila kumpulan guru
terbabit mula menunjukan 'perangai' jika pihak sekolah berpegang kepada
pekeliling berkenaan.
Bagi
penulis, inilah kesilapan yang dilakukan kementerian pendidikan kerana tidak
melakukan pelbagai kajian yang mendalam terhadap kesan dan impak sesuatu program
sebelum ia dilulus dan dilaksanakan. Akibatnya, niat yang baik oleh kerajaan
itu telah disalah gunakan oleh mereka terbabit yang akhirnya kembali menikam ke
dada kementerian itu sendiri.
Bukan
senang untuk menarik semula kemudahan yang sudah diluluskan. Ia bukan sekadar
menaikkan kemarahan kaum guru bahkan pastinya akan menjadi isu politik..
Apapun,
kita tidak mahu lihat nanti guru-guru ghairah menaik-gred akademik dan
kedudukan masing-masing tapi pada masa sama murid-murid terpaksa menurun-gred
demi memberi peluang kepada guru-gurunya meningikan taraf hidup.
Barangkali,
kiasan dan anggapan seperti itu agak kasar kepada pembacaan umum apatah lagi
bagi kalangan guru terbabit. Namun, maksud penulis ia bukan membabitkan semua
yang terlibat dalam program itu . Masalahnya, yang sebilangan kecil itulah yang
merosakkan nilai program kementerian itu apabila mereka telah menyusahkan pihak
lain. Seperkara lagi, kita tidak mahu sikap guru-guru seperti ini akan menjadi
virus dan menjangkiti kepada yang lain. Justeru, kementerian dan pihak terbabit
sewajarnya bertindak lebih awal dari pelbagai sudut sebelum keadaan menjadi
parah.
Biasanya,
bila ibu bapa dan guru sendiri sudah merungut, tentulah ada yang tidak kena... Bagaimanapun, memberi cuti belajar sepenuh
masa dengan bayaran gaji 50% daripada gaji akhirnya kepada guru terbabit lebih
dilihat parktikal dan tidak menyusahkan sesiapa. Lebih kurang macam dulu-dulu
punya sistemlah. Tapi, bolehkah 'reverse'
semula ketika orang sedang asyik dengan kemudahan sedia ada?
Terpulang
kepada kementerian pelajaran untuk memikirkannya.
Jagindas: Macam mana nak kenal: Seseorang guru kerana
perguruannya dan seseorang guru kerana itulah ruang kosong yang ada..?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.