JAMIL.. Tiada fatwa |
Kafir Harbi, Kafir Zimmi
WAH JAMIL! Biar betul, kafir harbi dan kafir zimmi bukan
fatwa malah tidak perlu fatwa untuk meluluskannya. Istilah tersebut sebenarnya
wujud demi membandingkan jenis orang kafir yang berada dalam pemerintahan
sesebuah kerajaan Islam lanjut
di sini
Dan, antara
keduanya itu jenis kafir harbi
hendaklah dijauhi atas sikap dan sifatnya yang amat jelas memusuhi malah
sentiasa berniat dan berusaha untuk menjatuhkan Islam atau pemerintahan Islam.
Manakala kafir zimmi adalah golongan
kafir yang patuh kepada pemerintahan di tempat dia berlindung. Mereka tiada
berniat untuk menentang atau meruntuhkan kerajaan Islam tersebut melainkan
hanya tinggal dengan selamat serta "mencari makan" tanpa membuat
sebarang gangguan.
Dalam
konteks negara seperti di Malaysia, tidak kira cina, india atau apa sahaja
bangsa bukan Islam, jika mereka tinggal di Malaysia ini dengan patuh dan taat
kepada undang-undang serta peraturan negara dan mereka bebas menjalankan
aktiviti kehidupan tanpa di ganggu dan mengganggu, maka golongan inilah yang di
sebut kafir zimmi. Dan, mereka yang bersifat
sebaliknya adalah dari golongan kafir
harbi. Mereka ini perlu diawasi!
Persoalannya,
apakah wujud golongan kafir harbi dan kafir zimmi di negara ini? Itu sahaja. Bukan
nak suruh rakyat berperang atau bunuh membunuh pun. Oleh kerana kita ada sistem
pilihanraya, maka tugas umat Islam (dalam kontek Malaysia adalah orang Melayu) adalah memastikan sesebuah kerajaan itu mesti
dipimpin oleh orang Islam (Melayu) atas landas, batas dan norma-norma Islam
manakala orang-orang kafir yang menjadi rakyat negara ini pula tidak dianiaya.
Melainkan, apabila Islam itu diperangi!
Justeru,
istilah kedua-dua jenis kafir itu adalah wujud bukan tidak wujud seperti yang
didakwa oleh Datuk Seri Jamil Khir. Tugas Jamil sebenarnya adalah menjelaskan
kepada rakyat lebih-lebih lagi kepada yang bukan beragama Islam di negara ini
terhadap kedua-dua kosa kata berkenaan.
Apa yang dinyatakan
oleh pengasas Sekolah Agama Pondok Geting, Haji Abdullah Sa'amah, di Tumpat, Kelantan,
Ogos Lalu adalah benar dan terpakai. Penulis tidak kata Jamil tidak mengerti
bab ini, tapi penulis percaya barangkali Jamil agak ragu-ragu nak jelaskan
kepada kaum bukan Islam sebab bunyinya agak kasar sedikit. Ya, kan? Jadi, tindakan
Jamil lebih kepada nak jaga hati!
Ketika zaman
aktif dulu, penulis juga pernah menggunakan kosa kata tersebut ketika berkempen mempertahankan BN di salah satu kawasan parlimen di Perak. Ianya terlebih dahulu setelah penulis
rujuk kepada seorang ulamak yang juga ahli tafsir (Allahyarham Tuan Haji Ahmad
- Al Fatihah).
Lebih 30
tahun lalu kosa kata tersebut wujud sebagai loghat bahasa bukan atas fatwa,
mengapa pulak tiba-tiba hari ini Jamil Khir kata "ia tidak wujud dan tiada
fatwa mengenainya". Apa ni?
Jagindas: Jangan takut berkata benar. Perkatan perang di dalam maksud
tersebut luas maknanya. Tidak bererti semestinya berantakan...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.