Ahad, 17 November 2013

SECARA NISBAH MELAYU MASIH JAUH TERKEBELAKANG

Guru PGM Kg Temoh, Tapah, Mat San, menerima
sumbangan kenderaan terpakai untuk dijadikan alat 
bantu mengajar di pgm tersebut.
Tidak Sepada Dengan Pelaburan Kerajaan Beri

SAMBIL memandu kereta lewat petang tadi, penulis mendengar berita radio dari saluran Klasik Nasional (Perak: 88.3). Antara lain pembaca berita itu mengabarkan tentang jumlah pelajar yang telah diberi peluang mengikuti kursus-kursus di Kolej Komuniti di seluruh negara.
            Penulis turut berbangga dengan kejayaan serta kesungguhan kolej tersebut memberikan latihan dan pengetahuan kepada rakyat Malaysia lebih-lebih lagi anak-anak melayu/bumiputera yang pencapaian akademiknya kurang meyakinkan.
            Anak penulis sendiri pernah mendapatkan tunjukajar di situ selepas menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Bermula dari situ dan berkat kesungguhannya, akhirnya berjaya juga dia menamatkan pendidikan hingga ke peringkat ijazah pertamanya di UiTM, baru-baru ini. Alhamdulillah, biarpun soal kerjaya masih kabur lagi...
            Sepintas itu juga penulis teringat betapa berapa ramai pula anak-anak melayu yang telah diberi latihan kemahiran di Pusat GiatMara (PGM) di seluruh negara dalam pelbagai bidang seperti otomotif, elekrtikal, kimpalan, binaan, jahitan dan banyak lagi.
            Asal namanya "MARA" hinggalah ke UiTM, prinsip utama pendidikan di situ bukan untuk menyediakan pekerjaan tetapi melatih pelatih-pelatihnya untuk berkerja, sebagai perkerja yang berwibawa, cekap dan professional dan seterusnya sebagai pengusaha dan menjadi taukeh besar. Pada penulis, itulah satu prinsip atau visi dan missi yang amat berharga apatah lagi untuk zaman ini dan kehadapan.
            Namun, daripada beratus ribu (barangkali juga sudah mencecah jutaan) anak murid PGM sejak pusat itu dilahirkan, kewujudan pekerja mahir mahu pun sebagai taukeh secara nisbahnya masih menyedihkan. Dengan kata mudahnya, orang melayu masih jauh ketinggalan berbanding dengan kaum lain yang tidak diberikan latihan secara teratur.
            Seoarang rakan berkata terdapat beratus peremis membaiki motor dan kereta di seluruh negara tetapi untuk mendapatkan orang melayu sebagai pembekal alatganti boleh dikatakan tidak ada.
            Demikian juga, entah berapa ratus ribu (juta?) lesen kontarktor kelas F dikeluarkan khusus kepada bumiputera namun sukar benar untuk menadaptkan kedai melayu yang menjadi pembekal peralatan pertukangan dan konstruksi. Ada, tetapi secara nisbahnya ia macam tidak ada.
            Bagi penulis, inilah perkara-perkara yang pihak atasan kena buat kajian dan posmotem setelah berbilion wang negara dibelanjakan tetapi hasil yang diperoleh negara daripada pelaburan itu amat tidak setimpal.
            Memang, apabila kerajaan membuat pelaburan menerusi pendidikan ianya bukanlah satu projek yang mengimpikan laba yang lumayan secara segera seperti mana perniagaan saham-saham. Tetapi, kita bercakap tentang nisbah - pelaburan, jumlah anak didik melayu/bumiputera, jumlah insentif dan peluang yang diberikan serta lain-lain berkaitan berbanding pencapaian kaum-kaum lain dalam bidang dan aktiviti yang sama atau paling tidak hampir-hampir serupa.
            Siapakah yang paling banyak memilik kenderaan bermotor di negara ini? Melayu kan? Jadi, berdasarkan itu siapakah pula kuasa pembelinya (termasuk peralatan gantian)?  Ya, melontarkan soalan seperti itu memang mudah namun tidaklah semudah itu penyelesaiannya. Justeru, seperti yang penulis katakan mengalami ketidak mampuan untuk mengendalikan lagi institusi-institusi berkenaan pada suatu masa nanti!      
            Antara yang perlu difikirkan bagaimana caranya untuk mengelak pembekal melayu mendapatkan keperluan daripada taukeh-taukeh yang selalunya akan memanipulasi harga dan ketulenan barangan terutama kepada pengusaha dan peniaga melayu.
            Berdasar kepada dasar pendidikan dan latihan negara, ia mesti diteruskan namun pada masa sama, sekaranglah juga masanya untuk mengkaji semula dasar serta memastikan halatuju program-program lampau terbukti jelas mampu membantu membangunkan negara sekali gus ia bererti meningkatkan taraf hidup dan ekonomi bumiputra menerusi kepelbagaian bidang-bidang tersebut.
            Apa yang disebutkan itu hanyalah sekadar contoh. Sebenarnya hal-hal sama juga berlaku dalam bidang-bidang lain seperti pertanian, ternakan dan perniagaan runcit.

JagindasPelik melihat ada anak muda yang ambil kursus otomotif tetapi tidak mahu kerja yang mengotorkan tangannya...!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.