Khamis, 28 Jun 2012

GIVE AND TAKE !

            Bercakap tentang karenah melayan permintaan dan harapan sampai ada yang meminta yang bukan-bukan, bahkan sehingga ada permintaan yang mencabar hak dan maruah orang lain, maka saya teringat satu kisah (entah dongeng entahkan betul).  Ceritanya begini:
            Pada masa dulu, kononya seorang sultan mengadakan satu pertandingan kepahlawanan. Barang siapa dapat mengalahkan panglimanya, maka sultan berjanji akan mengurniakan apa sahaja permintaan pemenang itu selain melantiknya sebagai panglima yang baru.
            Dipendekkan cerita, seorang mamat berjaya membunuh panglima sultan di gelanggang pertarungan setelah berjam-jam berpencak silat. Sultan yang bangga  dengan kemenangan itu, lalu bangun dan bertitah:

SULTAN:                WAHAI ORANG MUDA, DENGAN KEMENANGAN INI, BETA BERASA AMAT BANGGA. RUPANYA ADA LAGI RAKYAT YANG LEBIH HANDAL DARIPADA PANGLIMA BETA. OLEH ITU, KATAKANLAH WAHAI ORANG MUDA, APA SAJA PERMINTAAN KAMU, NESCAYA BETA PERKENANKAN.

ORANG MUDA:    (TERDIAM DAN TERMENUNG PANJANG. SULTAN SABAR MENUNGGU KERANA BERFIKIR MUNGKIN PEMUDA ITU MALU ATAU MASIH KEPENATAN)

SULTAN:                KATAKANLAH WAHAI ORANG MUDA, JANGAN MALU. APAKAH KAMU MAHUKAN PUTERI BETA? RUMAH ATAU LADANG? KATAKAN, BETA TAK SABAR NAK MENDENGARNYA.

ORANG MUDA:    AMPUN TUANKU, SEMBAH PATIK HARAP DIAMPUN. SEMBAH DURHAKA PATIK SEMBAHKAN. TIDAKLAH PATIK MINTA YANG BERLEBIH-LEBIH DARIPADA KEMAMPUANAN PATIK. HANYA  MOHON TUANKU PERKENANKAN HAMBA...

SULTAN:                (TERSENYUM LEBAR...), TERUSKAN WAHAI ORANG MUDA, BETA AKAN     PERKENANKAN.

ORANG MUDA:    MOHON PATIK MEMBUANG AIR BESAR DI ATAS TAKHTA TUANKU!

SULTAN:                TERDIAM. MUKANYA MERAH PADAM. BAGINDA TIDAK BOLEH MURKA SEBAB BERJANJI AKAN TUNAIKAN APA SAJA PERMINTAAN RAKYATNYA TADI. NAMUN PERMINTAAN ITU AMATLAH BERAT UNTUK DITUNAIKAN. SELAIN DARI JIJIK, IA JUGA MENCABAR MARUAHNYA SEBAGAI SULTAN. SEDANG RAKYAT JELATA MELIHAT DENGAN TERANG.

SETELAH BEBERAPA DETIK BERFIKIR, MAKA TUANKU PUN BANGUN DENGAN SENYUM DAN BANGGA, LALU BERKATA DENGAN LEMAH LEMBUT:

BAIKLAH ORANG MUDA, BETA PERKENANKAN TETAPI DENGAN SATU SYARAT.

ORANG MUDA:    KERANA TERLALU GHAIRAH MENDENGAR PERMINTAANNYA DIPERKENANKAN, DIA TERUS BERKATA -  APAKAH SYARATNYA TUANKU?

SULTAN:                DENGAN SENYUM SINIS, SULTAN BERKATA: KAMU BOLEH BUANG AYER BESAR SAHAJA DI ATAS KERUSI BETA TETAPI JIKA KAMU KENCING, KAMU AKAN DIPANCUNG.

ORANG MUDA:    DENGAN GHAIRAH DAN TAK SEDAR DIRINYA DIA BERKATA: BBBBBBAIK TUANKU, BBBBBAIK TUANKU. TERIMA KASIH TUANKU. DIAPUN MELOMPAT KE ATAS KERUSI  SULTAN LALU BERSEDIA MEMBUANG AIR BESAR DISAKSIKAN OLEH HULU BALANG SULTAN. SEDANG DIA ASYIK MENERAN NAJISNYA, TIBA-TIBA TERPACUL AIR KENCING MEMBASAHI KERUSI SULTAN.....

(MELIHATKAN KEJADIAN ITU, MAKA SEPINTAS KILAT HULU BALANG MEMANCUNG KEPALA ORANG MUDA ITU DIKUTI DENGAN SORAKAN GEMURUH RAKYAT SERTA LAUNGAN SEMBAH: DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! )


Jagindassaya nak pinjam kata-kata Farid Ismeth (pembaca berita dunia RTM) dengan izin: "saudara, fikir-fikirkan lah...."

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 3 -akhir)

JUSTERU, kerajaan sedia ada harus berani mempertahankan kedaulatan dan keunggulan sistem pendidikan yang langsung tidak memberi aniaya kepada mana-mana kaum dan etnik di negara ini walaupun mendapat tekanan dari sudut politik.
            Ini tidak bermakna kita tidak melayan tuntutan komuniti lain atau suara-suara kompenan parti dalam kerajaan. Namun, pertimbangan hendaklah diberi jika tuntutan atau cadangan yang dilontarkan itu tidak mencabar keutuhan negara terutama marwah perlembagaan serta dasar-dasar kerajaan sedia ada.
            Apa ertinya kekebalan perlembagaan jika rakyat bebas mencabar dan mencercanya. Apa gunanya dasar-dasar kerajaan yang diluluskan parlimen berpelembagaan jika rakyat tidak menghormatinya malah jangan sampai ada yang memandang seperti ianya tidak wujud.
            Setelah  55 tahun merdeka, sepatutnya Malaysia hari ini hanya mempunyai sekolah satu aliran sahaja iaitu Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar manakala bahasa lain,  budaya dan agama lain turut diberi perhatian sama.
            Sejajar dengan itu, kerajaan juga sewajarnya menyamaratakan standard pendidikan dan peperiksaan matapelajaran Bahasa Melayu di semua sekolah di negara ini. Ini kerana, ketika ini standard Bahasa Melayu di Sekolah Rendah Jenis Kebangsan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsan Tamil (SJKT) adalah lebih rendah sedikit berbanding standard pendidikan bahasa itu yang diajar di sekolah-sekolah kebangsaan.
            Mungkin, ia relevan ketika negara mula-mula merangkak membangunkan negara ini seawal sepuluh atau 20 tahun selepas merdeka, namun saya berpendapat kelonggran itu sudah tidak perlu diberikan lagi.
            Percayalah, jika isu ini diusulkan, sudah pasti komuniti-komuniti cina akan bangkit menentang habis-habisan sebelum sempat menteri menghabiskan hujahnya!
            Sementara itu, usaha kerajaan untuk memperkasakan penguasaan bahasa inggeris di sekolah juga sudah kena pada masanya berikutan bahasa itu kini di terima sebagai bahasa ilmu global.
            Realitinya, sehingga kehari ini, majoriti antara lidah pertuturan dan lidah pena bagi bukan melayu di negara ini amat berbeza. Perhatikan dalam banyak peperiksaan mereka mampu memperoleh gred A bagi matapelajaran Bahasa Melayu namun ketika ditemuramah nampak sukar benar mereka nak mengucapkan bahasa itu dan cara mudah menyelesaikan masalah itu tindakan mencampur adukkannya dengan bahasa inggeris dibuat secara spontan. Pelajar melayu pun sama, bunyinya macam bercakap melayu tetapi gagap!
            Natijahnya, memertabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar adalah hak semua rakyat semua peringkat. Bukan berhasrat memelayukan cina atau india mahupun memelayukan melayu, tetapi adalah atas hakikatnya sebagai bahasa penyatu bangsa.
            Maka sebab itu, usaha-usaha memperbanyakan sekolah vernakular sama ada sekolah rendah mahupun menengah atau mengembalikan sekolah SJK hari ini kepada sepenuhnya ke dalam versi vernakular hendaklah dihentikan.
            Justeru, kepada kerajaan BN jangan pedulikan isu ini. Ada ketikanya kita perlu memekakkan telinga ketika berdepan dengan isu-isu yang secara halus mahupun kasar mempermainkan hasrat dan cita-cita murni kerajaan. Tak wajarlah, kita sahaja yang bersungguh-sungguh sedang yang lain mengangapnya sebagai gurauan semata!  Patutkah?
      
- habis-

Jagindas:     barangkali selepas ini isu permohonan universiti berbahasa penghantar manderin akan bergema kembali. Ooo..Pilihanraya! Pilihanraya!

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 2)


Tun Mahathir (Tun)  ketika menjawat perdana menteri berulangkali menyatakan bahawa beliau tidak bersetuju menambah sekolah vernakular malah sehingga ke hari ini pun beliau menentang usaha-usaha pihak tertentu untuk memperluaskan lagi sekolah berkenaan.
            Dalam satu kenyataannya beberapa hari lalu ketika mengulas cadangan komuniti cina yang mahu mewujudkan lebih banyak sekolah seperti itu, beliau berkata tindakan itu bukan sahaja menjadi faktor membantutkan hasrat kerajaan untuk mewujudkan satu bangsa Malaysia yang bersatu padu secara total malah ia boleh menimbulkan pelbagai masalah sosial yang lain.
            Manakala khalayak lain pula yang menentang tuntutan itu rata-rata memberikan alasan yang sama yang menjurus kepada melambatkan objektif dasar pendidikan negara tercapai sepenuhnya.
            Sudah tentu, pihak yang menuntut tidak akan berpuas hati kerana bagi mereka kepuasan hanya akan tercapai sekiranya tuntutan dipenuhi. Siapapun begitu! Malangnya, pihak yang membuat tuntutan tersebut perlulah menghormati dasar-dasar negara yang telah dipersetujui sebelum membuat sebarang tuntutan.
            Sebenarnya, jika pihak yang terbabit menghalusi dasar-dasar pendidikan negara yang telah dipersetujui bersama serta menginsafi perkara-perkara terkait dalam perlembangaan negara, maka tidak ada sebab mengapa tuntutan atau cadangan seperti itu dilontarkan kepada kerajaan.
            Tidak keterlaluan dikatakan, bahawa pemimpin dari kalangan cina, sama ada MCA, Gerakan mahupun DAP saya dapati lebih bernafsu untuk bercakap tentang ekonomi, pendidikan vernakular dan budaya menerusi program bersama komuniti mereka.
            Sikap satu suara ini barangkali berlaku kerana komuniti cina hanya dilihat berpecah mengikut anutan parti masing-masing namun secara prinsipnya dan nubarinya kaum itu sentiasa bersatu.
            Sebab itu barangkali semakin ramai kalangan melayu yang meragui peranan dan sikap puak MCA dan Gerakan yang secara amnya mewakili komnuniti cina dalam kerajaan Barisan Nasional (BN). Namun atas dasar kesefahaman dan semangat kerjasama yang masih ada maka kerajaan dapat menghadapi isu itu dengan cara terbaik.
             Tidak seperti orang malayu yang bukan sahaja dipisahkan oleh fahaman politik malah sanggup terbelah dua, tiga atau lebih atau sehingga sanggup berpatang arang disebabkan kefanatikan kepartian mereka.
             Barangkali itulah sebabnya, banyak usaha kerajaan untuk  rakyat menerusi pendidikan mendapat tentangan daripada kominiti cina dengan menimbukan pelbagai alasan dan sebab-sebab yang remeh-temeh seolah-olah mereka baru sehari dua menjadi rakyat di negara ini. Situasi ini jelas dapat dilihat bagaimana pihak tersebut menolak program sekolah wawasan yang akhirnya tenggelam begitu sahaja. Dan, akhirnya kita semacam menjadi 'letih' untuk menegakkannya.
            Melahirkan sebuah generasi bangsa negara yang harmoni menerusi satu sistem pendidikan nasional, satu bahasa satu bangsa bukan sahaja diperlukan di Malaysia malah negara-negara lain juga turut memperjuangkan kesepaduan rakyatnya menerusi formula yang sama.
            Lihat bagaimana Indonesia menyatukan rakyatnya yang terdiri dari berpuluh etnik atau suku kaum menerusi Bahasa Indonesia manakala negara China menggunakan bahasa manderin  sebagai bahasa penyatuan bangsanya.
            Alangkan negara yang tidak mempunyai rakyat berbilang kaum seperti Malaysia pun memerlukan satu bahasa untuk proses penyatuan rakyatnya, sudah tentulah bagi negara ini
kaedah seperti itu lebih-lebih  lagi diperlukan.


(bersambung ke bhg. 3 - akhir)


Jagindas:     terkenang serangkap pantun nyanyian A Halim & Norlela Nasir:

                        "kalau menyanyi perlahan-lahan,
                         daun yang hijau banyak yang gugur,
                         kalau hati tidak tertahan,
                         minyak dan air mungkin bercampur.."                       

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 1)


Cakap-cakap mengenai pilihanraya ke 13 (PRU13) kian menjadi topik perbualan khususnya di parlimen tak berpelembagaan - kedai kopi. Tak tahulah di negeri lain, tapi di tempat Jagindas dan kawasan sekitarnya bendera-bendera parti dan kerajaan sudah mula menghiasi kiri kanan jalan raya.
            Teka teki tarikh PRU13 pula semakin menarik untuk ditelah. Siapa saja yang membuat telahan dia akan mengusulkan sebab-sebabnya tersendiri. Namun yang pasti PRU13 akan berlaku bila sampai masanya.
            "Buat kerja jer"  sergah kawan-kawan. Itu yang menamatkan telahan-telahan yang tak berpenghujung.
            Biasalah, orang cina dengan groupnya tentu akan membincangkan apa yang perlu kerajaan bagi untuk komonuti cina, orang india pun begitu. Orang melayu pulak selain dari mempertahankan  hak ketuanan melayu, sering mempertikaikan permintaan-permintaan kaum cina dan india yang didakwa lebih sebagai ugutan jika mahukan undi daripada meraka. Masalahnya, kalau ditunaikan pun belum tentu dapat undi mereka tu. Puak ini jenis tak cukup-cukup!
            Ada kalanya orang melayu merasakan permintaan kaum-kaum lain itu sebagai keterlaluan. Isu sekolah  vernakular   kembali bergema dilaungkan oleh komuniti cina. Komuniti India biasanya tunggu dan lihat. Bila kerajaan ikut kata otang cina, orang india pun akan turut menyalak sama. Hendak juga tu!  Isu tokong, kuil dan tanah kubur turut menambahkan keredit.
            Biasalah, jawapan politik akan bermula dengan kerajaan akan mengkaji. Selepas itu kerajaan sedang menimbang. Kemudian, kita masih lagi mendapatkan maklumbalas rakyat. Di hujung-hujungnya, bila semakin panas, kerajaan bersetuju... atas dasar.... bla, bla,bla...
            Namun dalam isu sekolah vernakular   ini, saya tidak nampak ianya perlu dilayan lagi. Kerajaan perlu berani bertegas dalam isu ini mengajak seluruh rakyat menghormati dan menjunjung perlembagaan negara serta dasar pendidikan negara yang jelas termaktub. Semua yang diiktiraf sebagai rakyat Malaysia, bukan orang melayu sahaja!
            Kita bukan nak menghilangkan cina atau india, budaya dan agama mereka  di negara ini. Tapi kita mahu semua rakyat menghormati perlembagaan negara, sistem dan dasar pendidikan negara.
            Jelasnya, taburan sekolah  vernakular  sedia ada sudah mencukupi untuk merakyatkan generasi akan datang sebagai rakyat Malaysia yang berpaksikan semangat Satu Malaysia (1M). Ketika kerajaan melancarkan sekolah wawasan dulu, macam-macam hal dan alasan diberikan oleh puak-puak ini. Apapun yang dicakapkan, alasan mahupun faktanya, namun yang jelas bersendirian itulah sebenarnya yang mereka mahu. "Talak mau kongsi WO.."
            Kalau nak di sentuh secara sensitif, apa yang tersurat dalam dasar pendidikan kita, sekolah bantuan modal hanya berhak mendapat 30% daripada jumlah keseluruhan keperluan bantuan kewangan daripada kerajaan untuk tujuan pembangunan atau pengurusan. Sejak dasar itu dilaksanakan hinggalah menjelang tahun 2000 dasar itu kekal dan tidak dipersoalkan. Bermakna, komuniti cina dan india menerima serta faham kedudukan sekolah  vernakular   yang datuk nenek  mereka wujudkan sejak dulu lagi kecuali sekolah jenis kebangsaan kerajaan.
            Bagamaimanapun, hari ini ada sekolah  vernakular    yang mempunyai murid tak sampai 40 orang tetapi menerima bantuan modal daripada kerajaan sehingga RM1 juta!! Rungut-rungut di luar pasti ada, tapi secara terbukanya rakyat khususnya orang melayu tidak juga mempersoalkan. Bahkan mereka yang tahu terhadap dasar itupun juga tidak ambil kisah. Kadang-kadang sedih dan kecil hati melihat sekolah melayu yang mempunyai murid lebih 300 murid tapi keadan sekolah itu dhaif dan sesak.
            Justeru, saya percaya atas kelembutan kita menyanggah dasar yang kita buat sendiri inilah yang menyebabkan puak-puak ini begitu ghairah memperjuangkan hak-hak komuniti mereka secara belebih-lebih.
            Ini kerana, bagi mereka yang penting adalah untuk mendapatkan asasnya dulu, selepas itu mereka akan menggunakannya menerusi medan politik untuk mendapatkan nikmat daripada kerajaan berdasarkan terbukti daripada tindakan mereka yang lalu-lalu ternyata berhasil.
           
(bersambung ke bhg 2)

Jagindas:     Dah bagi betis nak paha pulak, sudahlah di luarnya pepat di dalamnya rencong,  di luar nampak tenang tetapi didalamnya bagaikan api dalam sekam, laksana duri dalam daging! adui....