Khamis, 28 Jun 2012

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 1)


Cakap-cakap mengenai pilihanraya ke 13 (PRU13) kian menjadi topik perbualan khususnya di parlimen tak berpelembagaan - kedai kopi. Tak tahulah di negeri lain, tapi di tempat Jagindas dan kawasan sekitarnya bendera-bendera parti dan kerajaan sudah mula menghiasi kiri kanan jalan raya.
            Teka teki tarikh PRU13 pula semakin menarik untuk ditelah. Siapa saja yang membuat telahan dia akan mengusulkan sebab-sebabnya tersendiri. Namun yang pasti PRU13 akan berlaku bila sampai masanya.
            "Buat kerja jer"  sergah kawan-kawan. Itu yang menamatkan telahan-telahan yang tak berpenghujung.
            Biasalah, orang cina dengan groupnya tentu akan membincangkan apa yang perlu kerajaan bagi untuk komonuti cina, orang india pun begitu. Orang melayu pulak selain dari mempertahankan  hak ketuanan melayu, sering mempertikaikan permintaan-permintaan kaum cina dan india yang didakwa lebih sebagai ugutan jika mahukan undi daripada meraka. Masalahnya, kalau ditunaikan pun belum tentu dapat undi mereka tu. Puak ini jenis tak cukup-cukup!
            Ada kalanya orang melayu merasakan permintaan kaum-kaum lain itu sebagai keterlaluan. Isu sekolah  vernakular   kembali bergema dilaungkan oleh komuniti cina. Komuniti India biasanya tunggu dan lihat. Bila kerajaan ikut kata otang cina, orang india pun akan turut menyalak sama. Hendak juga tu!  Isu tokong, kuil dan tanah kubur turut menambahkan keredit.
            Biasalah, jawapan politik akan bermula dengan kerajaan akan mengkaji. Selepas itu kerajaan sedang menimbang. Kemudian, kita masih lagi mendapatkan maklumbalas rakyat. Di hujung-hujungnya, bila semakin panas, kerajaan bersetuju... atas dasar.... bla, bla,bla...
            Namun dalam isu sekolah vernakular   ini, saya tidak nampak ianya perlu dilayan lagi. Kerajaan perlu berani bertegas dalam isu ini mengajak seluruh rakyat menghormati dan menjunjung perlembagaan negara serta dasar pendidikan negara yang jelas termaktub. Semua yang diiktiraf sebagai rakyat Malaysia, bukan orang melayu sahaja!
            Kita bukan nak menghilangkan cina atau india, budaya dan agama mereka  di negara ini. Tapi kita mahu semua rakyat menghormati perlembagaan negara, sistem dan dasar pendidikan negara.
            Jelasnya, taburan sekolah  vernakular  sedia ada sudah mencukupi untuk merakyatkan generasi akan datang sebagai rakyat Malaysia yang berpaksikan semangat Satu Malaysia (1M). Ketika kerajaan melancarkan sekolah wawasan dulu, macam-macam hal dan alasan diberikan oleh puak-puak ini. Apapun yang dicakapkan, alasan mahupun faktanya, namun yang jelas bersendirian itulah sebenarnya yang mereka mahu. "Talak mau kongsi WO.."
            Kalau nak di sentuh secara sensitif, apa yang tersurat dalam dasar pendidikan kita, sekolah bantuan modal hanya berhak mendapat 30% daripada jumlah keseluruhan keperluan bantuan kewangan daripada kerajaan untuk tujuan pembangunan atau pengurusan. Sejak dasar itu dilaksanakan hinggalah menjelang tahun 2000 dasar itu kekal dan tidak dipersoalkan. Bermakna, komuniti cina dan india menerima serta faham kedudukan sekolah  vernakular   yang datuk nenek  mereka wujudkan sejak dulu lagi kecuali sekolah jenis kebangsaan kerajaan.
            Bagamaimanapun, hari ini ada sekolah  vernakular    yang mempunyai murid tak sampai 40 orang tetapi menerima bantuan modal daripada kerajaan sehingga RM1 juta!! Rungut-rungut di luar pasti ada, tapi secara terbukanya rakyat khususnya orang melayu tidak juga mempersoalkan. Bahkan mereka yang tahu terhadap dasar itupun juga tidak ambil kisah. Kadang-kadang sedih dan kecil hati melihat sekolah melayu yang mempunyai murid lebih 300 murid tapi keadan sekolah itu dhaif dan sesak.
            Justeru, saya percaya atas kelembutan kita menyanggah dasar yang kita buat sendiri inilah yang menyebabkan puak-puak ini begitu ghairah memperjuangkan hak-hak komuniti mereka secara belebih-lebih.
            Ini kerana, bagi mereka yang penting adalah untuk mendapatkan asasnya dulu, selepas itu mereka akan menggunakannya menerusi medan politik untuk mendapatkan nikmat daripada kerajaan berdasarkan terbukti daripada tindakan mereka yang lalu-lalu ternyata berhasil.
           
(bersambung ke bhg 2)

Jagindas:     Dah bagi betis nak paha pulak, sudahlah di luarnya pepat di dalamnya rencong,  di luar nampak tenang tetapi didalamnya bagaikan api dalam sekam, laksana duri dalam daging! adui....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.