Khamis, 28 Jun 2012

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 2)


Tun Mahathir (Tun)  ketika menjawat perdana menteri berulangkali menyatakan bahawa beliau tidak bersetuju menambah sekolah vernakular malah sehingga ke hari ini pun beliau menentang usaha-usaha pihak tertentu untuk memperluaskan lagi sekolah berkenaan.
            Dalam satu kenyataannya beberapa hari lalu ketika mengulas cadangan komuniti cina yang mahu mewujudkan lebih banyak sekolah seperti itu, beliau berkata tindakan itu bukan sahaja menjadi faktor membantutkan hasrat kerajaan untuk mewujudkan satu bangsa Malaysia yang bersatu padu secara total malah ia boleh menimbulkan pelbagai masalah sosial yang lain.
            Manakala khalayak lain pula yang menentang tuntutan itu rata-rata memberikan alasan yang sama yang menjurus kepada melambatkan objektif dasar pendidikan negara tercapai sepenuhnya.
            Sudah tentu, pihak yang menuntut tidak akan berpuas hati kerana bagi mereka kepuasan hanya akan tercapai sekiranya tuntutan dipenuhi. Siapapun begitu! Malangnya, pihak yang membuat tuntutan tersebut perlulah menghormati dasar-dasar negara yang telah dipersetujui sebelum membuat sebarang tuntutan.
            Sebenarnya, jika pihak yang terbabit menghalusi dasar-dasar pendidikan negara yang telah dipersetujui bersama serta menginsafi perkara-perkara terkait dalam perlembangaan negara, maka tidak ada sebab mengapa tuntutan atau cadangan seperti itu dilontarkan kepada kerajaan.
            Tidak keterlaluan dikatakan, bahawa pemimpin dari kalangan cina, sama ada MCA, Gerakan mahupun DAP saya dapati lebih bernafsu untuk bercakap tentang ekonomi, pendidikan vernakular dan budaya menerusi program bersama komuniti mereka.
            Sikap satu suara ini barangkali berlaku kerana komuniti cina hanya dilihat berpecah mengikut anutan parti masing-masing namun secara prinsipnya dan nubarinya kaum itu sentiasa bersatu.
            Sebab itu barangkali semakin ramai kalangan melayu yang meragui peranan dan sikap puak MCA dan Gerakan yang secara amnya mewakili komnuniti cina dalam kerajaan Barisan Nasional (BN). Namun atas dasar kesefahaman dan semangat kerjasama yang masih ada maka kerajaan dapat menghadapi isu itu dengan cara terbaik.
             Tidak seperti orang malayu yang bukan sahaja dipisahkan oleh fahaman politik malah sanggup terbelah dua, tiga atau lebih atau sehingga sanggup berpatang arang disebabkan kefanatikan kepartian mereka.
             Barangkali itulah sebabnya, banyak usaha kerajaan untuk  rakyat menerusi pendidikan mendapat tentangan daripada kominiti cina dengan menimbukan pelbagai alasan dan sebab-sebab yang remeh-temeh seolah-olah mereka baru sehari dua menjadi rakyat di negara ini. Situasi ini jelas dapat dilihat bagaimana pihak tersebut menolak program sekolah wawasan yang akhirnya tenggelam begitu sahaja. Dan, akhirnya kita semacam menjadi 'letih' untuk menegakkannya.
            Melahirkan sebuah generasi bangsa negara yang harmoni menerusi satu sistem pendidikan nasional, satu bahasa satu bangsa bukan sahaja diperlukan di Malaysia malah negara-negara lain juga turut memperjuangkan kesepaduan rakyatnya menerusi formula yang sama.
            Lihat bagaimana Indonesia menyatukan rakyatnya yang terdiri dari berpuluh etnik atau suku kaum menerusi Bahasa Indonesia manakala negara China menggunakan bahasa manderin  sebagai bahasa penyatuan bangsanya.
            Alangkan negara yang tidak mempunyai rakyat berbilang kaum seperti Malaysia pun memerlukan satu bahasa untuk proses penyatuan rakyatnya, sudah tentulah bagi negara ini
kaedah seperti itu lebih-lebih  lagi diperlukan.


(bersambung ke bhg. 3 - akhir)


Jagindas:     terkenang serangkap pantun nyanyian A Halim & Norlela Nasir:

                        "kalau menyanyi perlahan-lahan,
                         daun yang hijau banyak yang gugur,
                         kalau hati tidak tertahan,
                         minyak dan air mungkin bercampur.."                       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.