Khamis, 28 Jun 2012

SEKOLAH VERNAKULAR - perlukah lagi? (bhg 3 -akhir)

JUSTERU, kerajaan sedia ada harus berani mempertahankan kedaulatan dan keunggulan sistem pendidikan yang langsung tidak memberi aniaya kepada mana-mana kaum dan etnik di negara ini walaupun mendapat tekanan dari sudut politik.
            Ini tidak bermakna kita tidak melayan tuntutan komuniti lain atau suara-suara kompenan parti dalam kerajaan. Namun, pertimbangan hendaklah diberi jika tuntutan atau cadangan yang dilontarkan itu tidak mencabar keutuhan negara terutama marwah perlembagaan serta dasar-dasar kerajaan sedia ada.
            Apa ertinya kekebalan perlembagaan jika rakyat bebas mencabar dan mencercanya. Apa gunanya dasar-dasar kerajaan yang diluluskan parlimen berpelembagaan jika rakyat tidak menghormatinya malah jangan sampai ada yang memandang seperti ianya tidak wujud.
            Setelah  55 tahun merdeka, sepatutnya Malaysia hari ini hanya mempunyai sekolah satu aliran sahaja iaitu Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar manakala bahasa lain,  budaya dan agama lain turut diberi perhatian sama.
            Sejajar dengan itu, kerajaan juga sewajarnya menyamaratakan standard pendidikan dan peperiksaan matapelajaran Bahasa Melayu di semua sekolah di negara ini. Ini kerana, ketika ini standard Bahasa Melayu di Sekolah Rendah Jenis Kebangsan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsan Tamil (SJKT) adalah lebih rendah sedikit berbanding standard pendidikan bahasa itu yang diajar di sekolah-sekolah kebangsaan.
            Mungkin, ia relevan ketika negara mula-mula merangkak membangunkan negara ini seawal sepuluh atau 20 tahun selepas merdeka, namun saya berpendapat kelonggran itu sudah tidak perlu diberikan lagi.
            Percayalah, jika isu ini diusulkan, sudah pasti komuniti-komuniti cina akan bangkit menentang habis-habisan sebelum sempat menteri menghabiskan hujahnya!
            Sementara itu, usaha kerajaan untuk memperkasakan penguasaan bahasa inggeris di sekolah juga sudah kena pada masanya berikutan bahasa itu kini di terima sebagai bahasa ilmu global.
            Realitinya, sehingga kehari ini, majoriti antara lidah pertuturan dan lidah pena bagi bukan melayu di negara ini amat berbeza. Perhatikan dalam banyak peperiksaan mereka mampu memperoleh gred A bagi matapelajaran Bahasa Melayu namun ketika ditemuramah nampak sukar benar mereka nak mengucapkan bahasa itu dan cara mudah menyelesaikan masalah itu tindakan mencampur adukkannya dengan bahasa inggeris dibuat secara spontan. Pelajar melayu pun sama, bunyinya macam bercakap melayu tetapi gagap!
            Natijahnya, memertabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar adalah hak semua rakyat semua peringkat. Bukan berhasrat memelayukan cina atau india mahupun memelayukan melayu, tetapi adalah atas hakikatnya sebagai bahasa penyatu bangsa.
            Maka sebab itu, usaha-usaha memperbanyakan sekolah vernakular sama ada sekolah rendah mahupun menengah atau mengembalikan sekolah SJK hari ini kepada sepenuhnya ke dalam versi vernakular hendaklah dihentikan.
            Justeru, kepada kerajaan BN jangan pedulikan isu ini. Ada ketikanya kita perlu memekakkan telinga ketika berdepan dengan isu-isu yang secara halus mahupun kasar mempermainkan hasrat dan cita-cita murni kerajaan. Tak wajarlah, kita sahaja yang bersungguh-sungguh sedang yang lain mengangapnya sebagai gurauan semata!  Patutkah?
      
- habis-

Jagindas:     barangkali selepas ini isu permohonan universiti berbahasa penghantar manderin akan bergema kembali. Ooo..Pilihanraya! Pilihanraya!

1 ulasan:

Terima kasih atas komen anda.