Selasa, 26 Jun 2012

GELAGAT PENJAWAT AWAM - bhg. 2


MEMANG, apabila menyebut kebebasan berpolitik dalam konteks negara ini, bermakna setiap rakyat bebas memilih mana-mana parti politik yang berdaftar untuk disertainya atau dijadikan medium untuknya berjuang menerusi parti politik kesukaannya.
            Begitupun, sebagai kakitangan awam anda sewajarnya tidak memilih parti lain selain yang memerintah sekarang. Demikian jugalah sekiranya berlaku pertukaran kepimpinan kerajaan selepas melalui satu-satu proses pilihanraya umum. Saya percaya, barangkalai inilah yang dimaksudkan oleh KSN yang baru, Datuk Ali Hamsa, yang mahu kakitangan awam terus menyokong kerajaan.
            Ajakan ini bukan bermaksud kuku besi atau terpaksa memaksa. Apa maknanya kita mengakui orang kerajaan, menikmati segala hal kenikmatan yang diberikan sedangkan hati dan perasaan serta kasih sayang menumpu ke pihak lain? Inilah yang dikatakan orang berbudi kita berbahasa. Janganlah pula menjadi duri dalam daging.
            Ibarat seorang isteri, kalau sudah hilang taat setia kepada suami, kalau sudah bermain kayu tiga, atau kasih menumpah kepada yang lain, adalah lebih baik meminta cerai daripada suami meskipun perbuatan itu tidak disukai Allah Taala.
            Barang diingat, bahawa setelah kerajaan terbentuk kakitangan awam telah menjadi hak rakyat tidak lagi memihak kepada kumpulan tertentu. Perkhidmatannya tidak diikat oleh parti-parti politik sebaliknya dia akan terus melaksanakan dasar-dasar dan program-program kerajaan yang memerintah di bawah pimpinan Perdana Menteri dan di bawah naungan Duli Yang Dipertuan Agong.
            Di sinilah kakitangan awam perlu telus, jujur, berintegriti dan berkredibiliti sepanjang perkhidmatan mereka dalam sektor awam. Menyebut dan memaparkan kata-kata tersebut yang kemudian dipamer di kaunter-kaunter dan di pejabat-pejabat atau peremis-peremis kerajaan memang senang. Namun, adakah semua kakitangan awam dan khalayak faham sebenar-benarnya makna yang dituntut oleh tinta keramat itu.
            Kita tidak mahu nanti ada ketua jabatan yang gagal mengambil tindakan terhadap kakitangannya yang bersalahlaku disebabkan kakitangan tersebut adalah orang kuat politik atau orang kanan sipolan sipolan.
            Begitu juga, kedengaran keluhan, simpati, kesal dan marah apabila berlaku pertukaran pegawai atau ketua jabatan atas desakan orang politik hanya disebabkan perkara-perkara yang kecil atau lebih malang setelah pegawai tersebut tidak dapat menunaikan permintaan orang bernama itu berikutan kehendaknya menyalahi peraturan atau prosedur.
            Selain itu, banyak yang dikeluhkan oleh penjawat awam ini dan saya kira cuepacs dan kesatuan-kesatuan sekerja tentu ada maklumat jelas mengenainya.  Antara lain termasuklah ketidakpuasan hati kalangan penjawat awam terhadap sistem kenaikan pangkat di sektor-sektor tertentu.
            Percanggahan dan pertelagahan antara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan kementerian-kementerian seharusnya tidak berlaku.  Insiden-insiden seperti ini perlu dikawal jangan sampai terburai ke luar kerana pihak yang menentang akan sentiasa mengambil peluang dan ruang yang ada untuk kepentingan hati busuk mereka.
            Tun Mahathir ketika mula menjadi Perdana Menteri telah memberikan kod etika yang sepatutnya diamalkan oleh setiap rakyat di negara ini berterusan iaitu BERSIH, CEKAP DAN AMANAH.  Malangnya, penyalagunaan etika maksud cogan kata itu mendorong ada pihak yang cekap menyapu bersih kekayaan negara tanpa memperdulikan nilai-nilai amanah yang amat dituntut oleh Islam.
            Dalam konteks rasuah, selalunya orang akan berkata: KALAU TIDAK ADA YANG MEMBERI TIADALAH YANG MENERIMA. Kita perlu terbalikkan bidalan ini bagi mengukuhkan kakitangan awam sebagai pegawai kerajaan yang berjati diri kepada: KALAU TAK ADA YANG SUDI MENERIMA MAKA TAKKAN BERANI ORANG NAK MEMBERI.
            Justeru, dalam pemerhatian saya secara peribadi, ada beberapa peraturan dan prosedur kerja yang diamalkan oleh sektor swasta, boleh memberikan manfaat bagi mencantikkan lagi pengurusan perkhidmatan awam  jika ia dapat dipraktiskan dalam sektor kerajaan.
            Memang benar, adalah sukar malah barangkali mustahil bagi kita untuk memenuhi kepuasan hati semua orang. Namun, jika setiap orang beriltizam untuk menjadi yang terbaik, buku perintah am tidak perlu lagi diletakkan di atas meja ketua jabatan....

(bersambung ke bahagian 3)


Jagindas:     seorang kawan yang pernah berkhidmat lebih sepuluh tahun di sektor swasta berkata sekarang ini dia releks sikit sejak berkhidmat dalam sektor awam (kerajaan). Apa maknanya tu...???

1 ulasan:

  1. Negara kita hebat dalam membuat kajian terutama kajian beban tugas penjawat awam, dalam pada masa yang sama negara kita juga hebat "melepaskan batok di tangga"

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.