Selasa, 26 Jun 2012

GELAGAT PENJAWAT AWAM - Bhg 3 (akhir)


Pada bahagian 1 dan 2, saya telah menyentuh tentang harapan kepada KSN yang baru untuk memperkasakan perkhidmatan awam Malaysia termasuk menyeru kakitangan perkhidmatan awam membulatkan hati dan iltizam menumpahkan segala kepakaran dan tenaga mereka menerusi jabatan masing-masing demi untuk membangunkan negara tercinta. Kakitangan awam juga diharap terus memberikan sokongan padu kepada kerajaan yang memerintah sebagaimana yang diseru oleh KSN.
            Tiba-tiba menjelang maghrib tadi seorang rakan lama menelefon saya menyatakan kekesalannya kerana ramai kalangan guru yang masih berkhidmat memberikan sokongan kepada pihak pembangkang.
            Saya memintas dakwaannya itu dengan mengatakan tidak adil dia berkata begitu kerana pada pemerhatian saya bukan kalangan guru sahaja malah kakitangan jabatan-jabatan lain seperti, kesihatan, keselamatan, kerajaan tempatan dan boleh katakan semua jabatan memang ada kakitangannya yang menyokong pembangkang.
            Namun, terhadap dakwaannya itu jelas menunjuk bahawa kaum guru sudah menjadi 'public figure' barangkali. 
            Justeru untuk menjawab dakwaannya itu secara lebih adil, saya fikir ada empat golongan utama sikap  penjawat awam terhadap kerajaan yang didokongnya. Kalau nak diperincikan lagi mungkin boleh dipecahkan hingga 10 sub-kumpulan. Namun, cukuplah sekadar yang disebutkan di bawah untuk direnungkan bersama:

           Pertama: golongan yang benar-benar menyintai kerajaan yang betuah ini termasuk parti politik yang mewujudkan kepemimpinan negaranya. Golongan ini pun ada dua jenis, (i) yang memahami tugasnya sebagai penjawat awam tetapi tidak memasukkan politik dalam kerjayanya, (ii) yang memahami tugasnya sebagai penjawat awam tetapi menggunakan kesempatan politik yang dianutinya dalam menjalankan tugasnya atas sebab-sebab kepentingan komuniti mahupun peribadinya.
       Kedua: golongan yang tidak menyintai kerajaan berikutan dia menganuti fahaman parti politik lawan. Golongan ini juga ada dua kumpulan.  (i) yang menentang secara terang-terang dan biasanya sikap tangungjawab mereka terhadap kerjayanya agak hambar dan memeningkan ketua jabatan. (ii) yang nampaknya bertanggungjawab melaksanakan tugas namun pemikiran dan tindak tanduknya menyebelahi pihak lawan. Kadang-kadang mereka ini sukar di kesan kerana hidup kepuraan mereka mampu mengabui mata ketua jabatan. Golongan inilah yang selalunya menjadi duri dalam daging!
     Ketiga: golongan yang fanatik terhadap kerjanya. Dia hanya tahu menjalankan tugas seperti apa yang diarahkan kepadanya dan dia akan berpegang terus kepada peraturan dan prosedur sedia ada. Ada kalanya, budibicarapun tiada dalam kamus mereka.
       Keempat: golongan yang berkerja atas dasar cari makan sahaja, iaitu bersikap makan gaji. Bagi mereka, yang penting ada kerja ada gaji. Termasuklah dalam golongan ini penjawat awam yang malas, mementingkan diri, tidak ikhlas dan memilih kerjaya tersebut kerana terdesak disebabkan ditakuti menganggur. Sebagai contoh, seseorang memilih kerjaya guru secara terdesak setelah tiada jawatan lain yang ditawarkan selepas saja graduate.
           
            Harapan rakyat kepada KSN adalah agar dapat mencari satu kaedah kekeluargaan yang memungkinkan keempat-empat golongan tersebut dapat disatukan pemikiran, sikap, etika dan keprofessionalisme mereka sebagai penjawat awam tulen yang bersandar terus kepada kerajaan yang memerintah tanpa berbelah bagi. Mungkin tidak mencapai 100%, namun jika kita dapat mengekalkan 95% penjawat awam bersikap positif terhadap kedudukan mereka yang sebenar-benarnya sebagai penjawat awam, itu sudah memadai.
            Sebagai rakyat marhain, saya berdoa semoga semua penjawat awam di negara ini berikan sedikit ruang dalam diri untuk bermuhasabah diri masing-masing. Kalaupun kita tidak mampu atau tidak mahu menolong orang lain, tetapi janganlah pula kita menyusahkan mereka.

Jagindas:   petang tadi sempat menziarah seorang rakan yang juga pesara kerajaan di wad 2A hospital Bainun. Dalam sembang-sembang dia sempat kata Najib nak bagi lagi BR1M. "Dia bagi kita sapu... undi belum tahu!" katanya. Saya cuma jawab, agar dia berihat dan banyak-banyakan berastaghfar..

2 ulasan:

  1. emmm....
    Ramai yang.....,
    kerja suka-suka,
    suka-suka kerja,
    tak suka tak kerja,
    TETAPI
    tak ada yang suka kerja !

    BalasPadam
  2. Orang Memberi Kita Merasa,Yang Memberi Janganlah Rasa Berjasa,
    Tak Ikhlas rasanya kalau dah "memberi dengan penuh bermakna"
    Dailog filem "Anak Bapak"....."Baik ! Baik Ada Makna Tu !"
    Yang menerima pula pandai-pandailah bersyukur !

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.