Semalam, entah macam mana saya menulis tentang Anwar
Ibrahim yang tidak saya sukai sejak sebermulanya Anwar itu dalam politik UMNO.
Memang getik betul nak sebut nama dia ni. Bila dah tersebut maka banyak
pula yang nak diperihalkan tentangnya.
Oleh
kerana saya telah mengcap dia sebagai pembawa celaka dalam kerajaan
(UMNO), maka sudah tentu saya meneliti setiap pentadbiran yang diterajuinya. Pendek kata,
apa yang dia pegang semuanya macam tikus baiki labu. Belia, porak peranda.
Sistem pendidikan, lintang pukang.
Ekonomi negara, tunggang langgang! Yang pasti hari ini, desas desus mengatakan dia ada
3bilion sekarang.
Syukurlah,
walaupun tindakan Perdana Menteri ketika itu saya sifatkan terlambat, namun
Tuhan masih menyebelahi kejujuran kerajaan hari ini dan Alhamdulillah, negara
kita terselamat daripada malapetaka yang besar-besar.
Justeru,
pemimpin hari ini adalah diharapkan tidak terikut-ikut dengan prinsip dan
falsafah yang pernah menular dalam kakitangan kerajaan yang menjana pentadbiran
negara ini kerana kita harap tiada lagi tikus yang membaiki labu.
Untuk
bicara hari ini, saya suka memfokuskan kepada sistem pendidikan negara kita.
Kementerian pelajaran kini telah menjalankan pelbagai kajian semula terhadap
pelbagai aspek bagi memantapkan sistem pendidikan yang teras besarnya adalah
bagi mewujudkan satu masyarakat Malaysia yang berjiwa negara selain memastikan
rakyat negara ini akan terus mampu membangunkan negara sendiri tanpa bergantung
pada orang lain.
Subjek
sejarah kembali menjadi topik dan mula diajar kepada murid-murid sekolah
rendah. ini bermakna, kerajaan sedar mata pelajaran itu yang terpinggir sekian
lama memberi kesan dan impak kepada pemikiran generasi hari ini. Masih ingat
tak ketika bila matapelajaran ini tersingkir dari sukatan pelajaran sekolah
rendah? Jawapannya, ketika Anwar jadi menteri pelajaran.
Bukan
itu sahaja, ketika itu secara perlahan-lahan beliau turut menggesa supaya
kandungan pendidikan sejarah di sekolah menengah juga dilembutkan. Kononnya, bahagian-bahagian yang menyentuh isu kaum
dan hal-hal yang sensitif tidak sesusuai untuk negara berbilang kaum.
Ketika
itulah saya memberontak dalam hati bahawa Anwar sedang berusaha menipu sejarah
dan biasanya tingkah laku seperti ini dibuat adalah untuk kepentingan politik
peribadi jangka panjang.
Jelas
sekarang, anak-anak yang dididik zaman itu yang kini sudah dewasa dan melepasi
usia 40an tidak mempunyai kekuatan sejarah negara mereka dalam diri. Orang
sekarang kata kurang jati diri atau tiada langsung!
Justeru, saya mengingatkan kementerian pelajaran, sejarawan-sejarawan negara dan
mereka yang bersangkutan dengannya kembalikan teks sejarah negara ini kepada
asalnya. Jangan menipu sejarah. Jika sejarah negara ini cuba di tipu
kandungannya atau ditulis dengan versi yang kononnya menyeimbangi semua pihak,
percayalah ia serupalah seperti kita mengundang satu keterbalikan hakikat
sebenar untuk beberapa tahun akan datang.
Sejarah
itu mesti berdiri atas faktanya yang sebenar. Maka nyatakanlah yang sebenar-benarnya
sekalipun ia amat pahit untuk dikatakan dan menyakitkan kepada satu pihak yang mendengarnya.
Guru-guru
yang terbabit dengan pendidikan ini perlu diberikan pendedahan yang luas serta
mempunyai ilmu yang cukup kerana kegagalan mereka menyampaian kebenaran sejarah
termasuk hal-hal yang tersurat dan tersirat menyebabkan pendidikan itu menjadi
hambar dan tidak bermakna.
Mengambil
pengalaman pendidikan sains dan matemtik dalam bahasa inggeris (ETeMS),
kelemahan utama menjadikan ia gagal dilaksnakan adalah faktor guru tidak mempunyai
ilmu yang cukup untuk menjana sistem itu. Ia itu, guru sendiri tidak mahir berbahasa
inggeris.
Sains
dan matematik adalah pelajaran yang bukan sekadar memberitahu murid tentang
sesuatu fakta tetapi ia memerlukan pencapahan elebrasi yang jelas. Dan di
sinilah guru-guru tersungkur kerana guru sendiri tidak pandai berbahasa
inggeris. Proses elebrasi memerlukan kekuatan bahasa.
Kesilapan di sini,
sepatutnya sebelum terlaksana program tersebut, kerajaan hendaklah memastikan
setiap guru hendaklah menguasai bahasa itu terlebih dahulu sebelum
murid-muridnya.
Inilah
yang orang tua-tua kata, membuat kerja menyongsang akhirnya memudaratkan diri.
Tambah malang, ada sekolah di mana murid-murid lebih bijak berbahasa inggeris
berbanding gurunya.
Apapun
kerja yang hendak dibuat, keghairahan itu penting bagi menghidupkan mood sesuatu projek tetapi janganlah
sampai tersasar hingga hilang arah. Satu lagi, kerja-kerja yang besar besar hendaklah di laksanakan dengan penuh teliti dan tidak tergopoh gapah. Inilah yang orang tua-tua kata, "biar lambat asal selamat".
Jagindas: sebut
sahaja Mat Kilau, Datok Bahaman, Tok gajah, Datok Maharajalela, - berderau bulu
roma. sebut 13 Mei,...mengirap darah!
Negara yang berjaya, kukuh dan maju berdiri di atas sejarah terutama sejarah negara itu sendiri. Lihat sistem pendidikan US, UK, German, Holland, China, Jepun dan Korea dan ambil jiran yang terdekat Singapura. Sejarah dititikberatkan dalam konteks kurikulum pendidikan mereka kerana pemimpin mereka sedar, jati diri dan ketebalan kerakyatan yang cintakan negara itu penting. Lihat statistik rakyat negara-negara yang saya sebut. Berapa orang rakyat negara tersebut beralih kerakyatan menjadi warga negara lain. Jati diri yang luntur dek kerana tiada penghayatan sejarah ibarat loji nuklear yang berdindingkan loji dari material murahan !
BalasPadamSaya kurang setuju yang Tun M silap congak atau kurang jauh pandangan dengan membawa Anwar ke dalam UMNO kecuali Tuan Jagindas arif dengan corak mentalis Tun M.
Dajalnya Anwar itu sendiri yang ibarat KADUK NAIK JUNJUNG kerana beliau tiada jati diri dan penghayatan dari iktibar sejarah negara.