Sabtu, 14 Julai 2012

BARANG PURBA..

Antik.... Gantang diperbuat daripada
teras  kayu dipercayai berusia 200 tahun

GANTANG DIPERBUAT
DARIPADA KAYU
BERUSIA 200 TAHUN
Ruang dalam sukatan gantang



FOTO yang dipaparkan ini adalah gambar alat sukatan bernama Gantang. Gantang ini diperbuat daripada teras kayu dipercayai jenis kayu cengal. Pembuatannya cukup halus di mana teras tersebut ditebuk tanpa memisahkan mana-mana bahagian strukturnya.
            Rekabentuknya bulat dengan ketebalan 1.5cm, tingginya 21cm dengan ketinggian ruang sukat 15cm manakala ukur lilitnya adalah 72.5cm
            Menurut pemiliknya, Mohd Zaini Arshad, 61, gantang tersebut sudah melepasi empat generasi dan dipercayai ketika ini ia sudah berusia lebih 200 tahun.
            Katanya ramai yang berhajat untuk membelinya tapi setakat ini beliau belum berminat untuk menjualnya kerana ia adalah satu-satu harta pusaka yang bernilai antik yang dimilikinya.
            "Ada juga yang berminat untuk meminjam gantang tersebut untuk dijadikan bahan perantara bomoh bagi meminta nombor ekor berikutan nilai usia dan rekabentuknya yang unik", katanya.
Kehalusan rekabentuk luarnya
"peninggalan pusaka yang amat bernilai"

     Bagaimanapun, ketika diajukan sekiranya benar kaji purba mendapati usia gantang itu melebihi 200 tahun dan ada pihak yang menawarkan sehingga RM1 juta, beliau hanya tersenyum.
             






Jagindas:   peminat barang antik, tapi nak yang dapat free, ada ke? hehehe..                                                                                  

            

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.