Selasa, 31 Julai 2012

MARI MELANCONG KE PERAK

MUZIUM TAIPING

Lokasi Belum Bersedia Terima Pengunjung

SEORANG rakan lama saya datang dari Johor dan bermalam beberapa hari di Ipoh atas urusan kerja. Dia menelefon saya dan kami sempat berbual-bual sambil mengenang kisah lama. Seronok juga dapat berbuka bersama-sama sekali gus menostalgiakan kembali masa-masa kami di kolej dulu.
            Dia bertanya saya, dimanakah di Perak ini tempat-tempat menarik yang bagus untuk dilancungi selain dari pantai dan bandar-bandar. Katanya, kalau nak ke pantai, di negeri dia pun ada malah menyusuri Melaka dan Negeri Sembilan pun banyak pantai dan cahalet yang cantik-cantik. Kalau nak ke pusat beli belah, lebih baik ke Kuala Lumpur, banyak pilihan dan gadang-gadang lagi.
            Saya cuba menyarankan Hutan Belum dan hulu Perak yang tercatat dalam sejarah dunia sebagai penempatan orang tertua di dunia. Namun, dia mencelah, takkan lah semata-mata datang ke Perak nak situ sahaja dan lepas tu duduk di botel makan, tidur dan balik!
            Saya sebutkan juga, Teluk Intan dengan lagenda bangunan pagodanya, Kampung Gajah dengan muzium kepahlawanannya, Tanjong Tualang dengan lagenda kapal korek bijih timahnya atau  Gopeng dengan lagenda klasik Gua Tempurungnya. Saya katakan juga, tidak kurang antiknya kalau dia menghabiskan masa sehari di bandar bersejarah Taiping.
            Dia cuma tersenyum dan mengatakan semua tempat yang disebutkan tadi telah dilawatinya bersama keluarga sebulan yang lalu sebelum ini. Lama kami terdiam sebentar. Saya mengharapkan dia memberikan komen yang bagus-bagus sempena tahun melawat Perak ini. Tiba-tiba dia bersuara:
            "Perak ni kena belajar dengan Melaka kalau betul-betul nak jadikan negeri ini intresting untuk dilawati. Tidak perlu banyak benda tetapi yang penting memikat hati. Kalau banyak benda sekalipun jika tidak digarap dengan sebaik-baiknya ia tidak memberikan apa-apa kredit. Membosankan lagi adalah.."
            Lihat Kelantan, apa sangat yang ada di negeri itu tetapi setiap hari bandar Kota Bharu sentiasa sibuk malah jalan-jalannya jem. Macam-macam orang kata tentang Kelantan termasuk masalah air bersih dan kekotoran bandarnya, namun dia masih mampu memikat orang berkunjung. Bukan sahaja dari dalam negara malah dari Singapura dan Brunei juga," katanya.
            Menurutnya, banyak benda yang boleh dikomersilkan menerusi pelancongan di negeri ini tetapi pihak berkenaan gagal memanfaatkannya mungkin disebabkan kurang kepakaran. Komennya lagi, kerajaan Perak beria-ia membuat promosi pelancongannya tetapi apa yang didapatinya lokasi-lokasi pelancongan tersebut belum bersedia untuk menerima pelawat termasuklah di Hulu Perak.


JagindasMalu juga bila kena bedal macam tu. Tapi difikir-fikirkan balik, ada betulnya cakap rakan saya itu. Pihak yang bekenaan nampaknya bercakap banyak tapi kurang follow-up. Komen dia Perak kena belajar dengan Melaka, itu dah lama ada dalam benak saya !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.