Jumaat, 13 Julai 2012

(...sambungan): Sesiapsiaga Manakah UMNO Bahagian Sekarang?


PENILAIAN DAN PROTES
SEDANG MENARI-NARI
                                               (siri 2 dan akhir)

            TEKANAN menjadi semakin tajam apabila UMNO di kawasan itu sebelum ini dapati gagal melaksanakan tugasnya dalam menjaga kepentingan dan kebajikan penduduk meliputi tua muda, miskin kaya, teruna dara, janda dan duda (rakyat tempatan) meskipun hingga ke saat-saat genting sekarang.
            Persoalannya sekarang, pertama - apakah UMNO di bahagian masing-masing sudah mengukuhkan ukhwah di kalangan sesama ahlinya dan juga rakyat jelata di kawasan masing-masing dengan mempamerkan jasa parti itu kepada rakyat setempat.
            Kedua - bersediakah UMNO menyediakan "penyeru" yang bersih yang mampu menutup bayang-bayang aib yang dilakukan oleh orang-orangnya sendiri khususnya pemimpin UMNO tempatan kerana media arus perdana sekarang amat ghairah membuka pekong pihak lawan.
            Nah, dirasai atau tidak, semakin pemimpin dan media ghairah bercakap politik, sebahagian besar rakyat sedang berdiam diri. Dalam kotak fikiran mereka penilaian dan protes sedang menari-nari.
            Dan, ketika pilihan raya semakin hampir nanti, pada kebiasaannya kempen-kempen dari Barisan Nasional akan terus berkata: "Jangan ambilkira siapa calon tetapi rakyat hendaklah memilih parti yang stabil yang mampu memberikan kesejahteraan kepada rakyat, pilihlah Barisan Nasional".
            Atau, dalam versi lain pula pemimpin akan berkata: " calon tidak penting, yang penting adalah kemenangan parti. Oleh itu rakyat hendaklah memilih BN untuk memastikan negara akan terus maju..."
            Ungkapan klise' ini memang benar dan tepat untuk kempen pilihan raya, namun bagi sesetengah kawasan mengundi  ia  akan memakan diri kaum pengucapnya! Justeru, UMNO dan BN perlukan satu makanisma dan strategi yang luar biasa untuk menangani berlakunya undi protes seperti yang berlaku pada PRU12, 2008.
            Seperkara lagi, sikap UMNO bahagian di mana wakil rakyat di kawasan berkenaan bukan dari kalangan UMNO. Mungkin MCA, Gerakan, atau pembangkang. Mulut-mulut yang berkata, mengatakan Ketua UMNO di bahagian seperti itu hanya berperanan lebih kepada "kepentingan peribadi"
            Walaupun, dikawasannya yang diperintah oleh parti lawan pun, mereka nampaknya tidak begitu resah dan kesal. Malah mempamerkan "keceriaan" seolah-olah tidak berlaku sebarang kecacatan pada UMNO. Peruntukan kerajaan atau parti tetap dapat dan terus kepada ketua bahagian. Dan,  rakyat .. pandai-pandailah mereka nak hidup!
            Pemimpin di bahagian seperti ini kelihatan "hidup". Di mana saja program menteri terutama Perdana Menteri dan Timbalan Menteri, kelibat mereka ini mendahului masa. Nampak ghairah dan gah, tetapi sebenarnya itulah lakunan yang kerap menipu pihak atasan.
            Maaflah, beberapa perenggan tulisan ini nampak macam emosi sedikit, namun itulah hakikat yang telah dan sedang berlaku dalam kepimpinan UMNO di peringkat akar umbi. Dalam keadaan huru hara seperti itupun, mereka masih lagi bercakap tentang kekuatan BN dan kerajaan sedang dada dan hidung menyongsong langit memualkan orang sekeliling.
            Apapun, saya percaya rakyat semakin bijak memilih dan saya yakin BN akan menang, cuma apa yang kita mahukan adalah BN menang dengan majoriti besar. Masih banyak benda yang perlu kita betul dan perbetulkan lagi.

            Rakyat Malaysia sekelian, jangan berpaling lagi, undilah BN bila sampai waktunya nanti.


Jagindas:   Kita sebenarnya dapat rasa yang majoriti bencikan kita. Jadi,  berehatlah serta berilah sokongan padu dan elakan menjadi liabiti kepada parti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.