Khamis, 12 Julai 2012

TERKENANG KIAI ARSHAD


Kalaulah Kiai Masih Hidup...

Dalam kita tengah panas-panas menahan rasa isu tututan Dong Zhong yang mahukan Bahasa Cina disetarafkan dengan Bahasa Melayu dan memohon pertambahan sekolah-sekolah vernakular di negara ini, timbul pula suara yang semacam kesal mendakwa sekolah jenis kebangsaan cina semakin berkurangan.
            Kenyataan ini keluar selepas Dong Zhong meminta pertambahan sekolah vernakular dan menjadikan Bahasa Manderin sebagai bahasa penhantar di sekolah vernakular di negara ini. Secara tidak langsung permintaan ini mencabar perlembagaan yang memperuntukkan hanya Bahasa Melayu sahaja sebgai bahasa penghantar yang sah berikutan ia adalah bahasa rasmi negara.
            Bermakna, kenyataan yang mendakwa sekolah cina semkain berkurangan berbanding pertambahan populasi semasa, bermaksud halus supaya kerajaan kena tambah sekolah vernakular bukan di atas desakan Dong Zhong sebaliknya keperluan dan keseimbangan berbanding pertambahan populasi. Begitukah?
            Pandai, memang pandai. Tak dapat ikut kiri, masuk ikut kanan, tak dapat dari depan, masuk ikut belakang. Janji, dapat! Tak macam orang lain, kerajaan nak beri sekolah agama rakyat pun kena bantah. Sampai buat demonstrasi. Guna bantuan DAP pulak tu! Memang, haramjadah!
            Benarlah seperti apa yang dikatakan Tun Mahathir bahawa melayu masa kini sudah kaku. Sudah tidak berani lagi nak bersuara walaupun membantah terhadap perkara yang sepatutnya mereka pertahankan. Saya percaya, Tun juga memaksudkan kata-katanya itu kepada pemimpin-pemimpin kaum melayu terutama dari UMNO sendiri.
            Kalau zaman Tun dahulu, apa sahaja permintaan atau desakan dari NGO cina hatta dari kalangan parti kompenan sekalipun, jika berlebih-lebihan sehingga mengganggu hak orang melayu dan perlembagaan negara, Tun akan segera membidasnya.
            Jadi, kalau difikir-fikirkan balik, apa sebenarnya yang ada dalam nubari orang melayu kini sehingga menampakkan bagai tidak ada rasa dan resa terhadap ugutan-ugutan dan desakan yang bukan-bukan dari orang cina. Malahan kes-kes serupa itu sejak akhir-akhir ini akan kerap berlaku tanpa jemu setiap negara sedang sibuk membuat persediaan pilihanraya umum.
            Yang kedengaran hanya suara bantahan daripada Gabungan Penulis Nasional (Gapena). Setakat manakah taring Gapena dalam menentang arus sebegini?
           

Jagindas:   Terkenang Kiai Arshad.... AL-Fatihah buat beliau, amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.