Rabu, 11 Julai 2012

Samseng India

GERAKAN SAMSENG - SEBAB TAK ADA KERJA
Bangla, Myanmar, Indon, Sapu Peluang Kerja Tempatan 

[GAMBAR HIASAN - YOUTUBE]

TENGAH HARI semalam, saya bertemu dengan dua kenalan baru. Seorang hanya dikenali sebagai Ah Long (pomen kereta), seorang lagi saya panggil Aney saja (india). Tajuk sembang kami mudah saja iaitu tentang jenayah samseng sana sini yang semakin membimbangkan penduduk.
            Ah Long kata, dulu sebut saja samseng orang akan ingat cina. Sekarang ini tidak lagi, sebab orang india lagi samseng daripada cina dan melayu. Mereka juga dikatakan bergerak secara berkumpulan.
            Aney, pula menyokong kenyataan Ah Loong. Katanya, bukan cina dan melayu sahaja, orang india pun takut dengan india sekarang. Mereka ini tidak ada perasaan. Kumpulan itu bukan sahaja merompak, mencuri dan menyamun, malah mereka juga pukul dan bunuh orang.
            "Kalau mahu ambil barang orang ambil sajalah tapi jangan ancam nyawa, anak dan bini dia. Ini sudah tidak baguslah bagi orang susah"
            "lagi tak bagus, kita sudah cakap, wang tak ada pun dia tidak percaya, dia orang akan pukul kita sehingga ada yang mati" , kata Aney menceritakan perilaku samseng india tersebut.
            Menurut Aney, dia pernah bertanya kenapa pemuda  india mengapa sekarang ini ramai golongan itu yang bersikap demikian dan mereka memberikan alasan kerana tidak ada kerja.
            "Sana sini pun Bangla, Myanmar dan Indon. Mana ada kerja. Dia orang bolehlah sebab taukeh bayar gaji murah. Kita di sini macam mana mau hidup", itu antara jawapan yang diterima Aney apabila bertanyakan masalah itu kepada kaumnya.
            Manakala Ah Long pula menyifatkan samseng india sekarang amat menakutkan kerana kebanyakan mereka bertindak ganas tanpa perikemanusiaan.


Jagindas:    No comment. Jaga diri dan keluarga masing-masing. Buat lah apa yang patut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.