Rabu, 1 Ogos 2012

Cadangan Tun Zaki Perlu DiTeliti Rapi..

Gambar Hiasan:  Polis Trafik bertugas dan Tun Zaki Azmi

SARANAN  Pengerusi Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam (SKMTPA), Tun Zaki Azmi,  supaya kerajaan melaksanakan sistem saman dan bayar serta-merta terhadap pesalah lalu lintas bagi mendidik pemilik kenderaan mematuhi peraturan jalan raya perlu dipandang serius oleh semua pihak. [berita di sini]
            Antara kesalahan yang sering dilakukan ialah melebihi had laju, memotong di garisan berkembar, memotong barisan, tidak mematuhi lampu isyarat dan meletakkan kenderaan di lokasi tidak sepatutnya. 
            Selain itu, kerajaan juga diminta memberi kuasa kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) mengunci tayar dan menyita kenderaan yang mempunyai saman tertunggak.
            Beberapa pemilik kenderaan yang ditemui berkata, kerajaan perlu mengakaji saranan itu dengan penuh teliti berikutan ia dikhutairi akan memburukkan lagi gejala rasuah di kalangan penguat kuasa.
            "Kita bimbang kuasa ini akan memudahkan lagi berlakunya korupsi dikalangan rakyat khusunya antara pemandu dengan pihak berkuasa bagi mengelak dikena saman," kata mereka.

Jagindas:   Selalu lupa renew roadtax...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.