Ahad, 30 September 2012

CAKAPLAH APA NAK CAKAP

GAMBAR HIASAN..

Asal Jgn Buat Atau
Cakap Benda Tak Senonoh

Di blog Husin Lempoyang dia buat cerita jentik kepada ketua puteri UMNO mengenai kempen banteras obesiti di sni. Begitu juga di blog MIK yang mengulas soal yang sama di sini.
            Lebih kurang maksud instrinsiknya, Datuk Rosnah Abdul Rashid tu macam,  "cakap tak serupa bikin la" atau cakap banyak, tapi praktis tak ada. Kalau di kupas lagi, pemimpin sepatutnya bercakap di atas ketrampilannya, amalinya atau kepraktisan peribadinya, sekurang-kurangnya menjadi contoh terhadap apa yang dicakapkan. Atau, lebih memikat untuk khalayak mencontohi.
            Tak apalah, itu hak mereka nak cakap apapun. Itu pandangan mereka. Kita kena hormat. Begitu juga, saya pun ada pandangan tersendiri terhadap isu itu.
            Payah beb, kalau nak dapat 100% pemimpin cakap macam bikin (tapi kalau benda yang tak elok, ehem ehem tu banyak lah...). Hakikatnya, dia telah menjalankan tugasnya sebagai orang politik. Memberitahu dan menyeru rakyat berbuat sesuatu yang berfaedah dan memberikan kebaikan. Barangkali dia suda berusaha sedaya upaya namun "rezeki" masih belum menyebelahinya.
            Bagitupun, takkanlah menunggu dirinya menjadi contoh sebenar barulah dia boleh bercakap bab-bab seperti obesiti? Seseorang motivator atau kaunselor yang memberikan pelbagai panduan terhadap sesuatu kerjaya, apakah kita pasti dia sendiri sebenarnya telah berjaya seperti yang diprovokkannya kepada klien-kliennya?
            Demikian, seorang imam yang mengucapkan betapa Allah mengasihi orang yang pemurah tetapi menyembunyikan perbuatannya dan Allah melaknat orang yang angkuh dan riak. Di atas mimbar dia berkacakap begitu berdasarkan teks sedangkan dia (imam) sendiri maha kedekut dan bersikap riak di kalangan masyarakatnya (bukan semua imam eksilen weh).
            Tidak perlu kita persoalkan secara lanjut bab itu kerana saya tidak bertujuan ke arah itu. Cumanya, adakalanya kita terpaksa bercakap perkara-perakara yang baik tetapi sebenarnya kita sendiri tidak amalkan atau tidak mampu mempraktiskannya. Yang kita bercakap itu atas kapasiti dan kedudukan kita misalnya sebagai wakil rakyat, menteri, ketua, guru, imam dan sebagainya.
            Sebab itu, menyedari hakikat itu, guru-guru dulu secara bergurau meminta murid-muridnya: "Jangan ikut apa yang cikgu buat, tetapi buatlah apa yang cikgu suruh".
           

Jagindas: gemok pun gemoklah, asalkan sihat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.