Khamis, 6 Disember 2012

JANGAN LAWAN ATAU MARAH

GAMBAR HIASAN: kubur zaman purba

Dulu Pun Kamu Bukannya Baik Sangat...

SAMBIL-SAMBIL menatap surat khabar sebentar tadi, tiba-tiba penulis teringat cerita rekaan lagenda yang pernah saya dengar ketika zaman remaja dulu. Ia diceritakan oleh seorang guru veteran. Barangkali dia sudah meninggal agaknya... Lama dah..
            Beliau menceritakan pada suatu masa dulu ada sekumpulan manusia yang tidak dikatahui agamanya sedang mengkebumikan salah seorang kerabat mereka yang telah meninggal dunia.
            Kononnya, selesai saja menimbus tanah kubur tersebut maka ketua kaum itupun membacakanlah sesuatu yang seakan-akan talqin bahkan intonasi bacaannya pun macam tok-tok imam kita membaca talqiiiinnnnn. Al-kisahnya;
           
           "WAHAI, sahabatku di bawah, nanti apabila kami balik, tinggallah kamu seorang diri. Nanti, tidak berapa lama lepas itu akan datang beberapa orang mengejutkan kamu dan ketika itu kamu hendaklah duduk. Kalau gelap, pasanglah lilin yang kami tinggalkan bersama sekotak mancis api.
            "Jangan bangun sebab, ruang kamu di bawah ini sempit sangat. Jangan pulak takut. Jawab apa yang dia tanya. Cakap terang-terang dan jangan panik. Jangan menipu jawapan. Kalau kamu pernah mencuri katakanlah ya. Kalu kamu pernah rogal orang, katakan ya. Kalau kamu pernah bantu orang, besar-besarkan cerita itu..Ingat! jangan tipu dia. Dia sangat tahu sama ada kamu tipu atau tidak.
            "Kalu kamu jawab tak betul atau tipu, dia akan pukul kamu. Jangan pulak kamu lawan atau marah. Kalau dia maki-maki kamu, jangan pulak kamu balas maki dia. Tapi, kalau kamu buat kerja-kerja yang tak baik semasa hidup dulupun, dia akan pukul kamu!
            "Jangan marah atau gundah hati sebab kamupun kena ingat juga, masa kamu hidup dulu, kamupun bukannya baik sangat. Jadi, terima saja la....ok? Kami balik dulu, selamat tinggal..."   
            
              Doa atau talqin pun habissssss...


Jagindasheheheh..   ada lagu buat pembaca klik di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.