Rabu, 2 Januari 2013

BUKAN SEKADAR SEBUAH CERITA

Bahkan Dengan Seribu Makna Di Persadanya




CERITA ini penulis petik daripada Harian Metro 2 Januari, 2013 /setempat/p.38/ - Wanita tua yang tinggal di Kampung Lancang, di Pasir Mas, Kelantan  ini, Hawa Ngah, 92, yang hampir seabad umurnya, sudah bongkok tiga tetapi dikatakan masih kuat mencari nafkah dengan mendayung sampan dan memukat ikan sendirian. Dikurniakan mata yang sihat sehingga mampu membaca al-Quran tanpa menggunakan kaca mata.
            Jelas, beliau tidak mempunyai masalah sakit lutut dan penyakit-penyakit kronik yang lain. Satu-satunya nikmat kesihatan yang menjadi idaman semua manusia di dunia ini. Demikianlah, kalau Allah menghendaki...
            Penulis pasti meskipun sebegitu keadaannya fizikalnya namun beliau masih waras dan tidak diganggu penyakit nyanyuk. Maha besar Allah yang menjadikan sifat nenek Hawa  sedemikian itu.
            Banyak yang dapat difikir dan dijadikan iktibar daripada sejarah hidup orang tua ini. Hanya sebuah fenomena biasa rencah hidup manusia tetapi penuh citra, makna dan pengajaran yang besar buat manusia sejagat.


Jagindas: Sering berdoa agar dilanjutkan usia, diberikan kekuatan dan kudrat seperti itu (setidak-tidaknya) dan dikuatkan hati, semangat serta iman untuk menggunakan kurnia Allah itu untuk terus mengabdikan diri kepada-NYA. Ya Allah, perkenankanlah...Amiiiinnnnn.

[sekadar penghias laman, klik di sini]   ** encok - (Jawa) sakit sendi/tulang/kaku 
                                                                                             Orang Perak kata lengoh-lengas

1 ulasan:

  1. Aminn...semoga Allah perkenankn doa kita. In Shaa Allah

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.