Isnin, 4 Mac 2013

SEMOGA BN KEKAL MEMERINTAH PERAK

DS Dr. Zambry Kader

Walaupun Isyarat Khalayak Nampaknya Hambar

SEMALAM, berlaku beberapa peristiwa membabitkan program turun padang Menteri Besar (MB) Perak. Antaranya, merasmikan bangunan sekolah tadika, menyerahkan geran tanah, makanan minum bersama rakyat dan bermacam-macam lagi.
            Tiada poster atau kain rentang ucap selamat datang terhadap progran itu melainkan hebahan melalu radio dan orang-orang parti BN. Sambil menunggu sehingga MB dan rombongannya sampai, beberapa suara kecil kedengaran di tengah-tengah riuh rendah khalayak, antaranya:

1.         Nasib baik banyak orang luar dari kawasan tersebut yang datang, kalau tidak....
2.        Masyarakat cina tempatan dilihat ambil sikap 'tidak peduli' program tersebut, berbeza kalau orang besar yang datang itu bangsa Cina. Ramai Cina yang akan mengambil bahagian. Anggota Rela pun nampaknya bersikap macam itu. Begitu juga dengan kerabat daripada MCA dan MIC. Hanya sekadar beberapa kerat sebagai 'tanda ada'. Sedangkan kalau wakil rakyat cina yang datang, orang melayu tidak pula meminggirkan program tersebut.
3.         "Hoi kawan, mintak la apa lu mau, sikijam lagi lu punya menteli datang.." itu antara suara dari masyarakat cina kepada rakan melayu mereka. Apakah maksud gurauan ini? Tidakkah ia memberi makna orang cina hari ini (barangkali di tempat ini saja) tidak menerima orang orang melayu sebagai pemimpin atau ketua mereka? Nampaknya mereka tidak kira parti apa yang memerintah tetapi mereka mahu orang cina jadi pemimpin. Jadi jalan pintasnya, pembangkang adalah pilihan jika BN tidak mahu berbuat demikian. Begitukah?
4.        Di satu majlis lain pula ada suara pengumuman melalui siaraya yang diucap dalam bahasa cina. Agaknya sampai bilakah majlis-majlis rasmi di Malaysia ini akan jadi begitu?  Apa yang terjadi adalah jika pemimpin melayu berucap di majlis itu, khalayak yang bukan melayu tidak mengambil endah ucapan tersebut. Bagi mereka cakaplah apa saja mengenai keharmonian negara dan perpaduan hidup, kesyukuran dan kemajuan negara mereka tidak akan faham atau tak mahu ambil peduli. Yang penting bagi mereka apa yang kerajaan nak beri mereka dapat, sudah! Bila time makan mereka akan berasak-asak ke meja makan. Pelahap semacam. Macamlah sudah tujuh hari tak jumpa makanan. Justeru, tercapaikah matlamat "Satu Bangsa, Satu Bahasa, Satu Negara? Terlahir sudahkah "bahasa menunjukkan bangsa" setelah lebih setengah abad negara merdeka?

Jagindas: keciwa dan meluat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.