(untuk dengar klik di sini) |
Kalaulah Sejak Lahirnya Ku Tahu Begini...
UNTUK tatapan kali ini, penulis salin dan tampal catatan penulis bebas, Kasim Ahmad, dalam blognya. Sila baca:
PRU13:
MAKNA, IMPLIKASI DAN CABARAN
PILIHANRAYA
UMUM KE-13:
MAKNA,
IMPLIKASI DAN CABARAN
Oleh: Kassim Ahmad
6 Mei, 2013
1. Kesan
Pertama: Rasisme Kaum Pendatang
Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13),
dilawan dengan sengit antara gabung parti BN dan gabungan parti Pakatan Rakyat
(PR) telah datang dan pergi. Anwar Ibrahim, ketua PR, begitu yakin beliau akan
menang dan mengambil-alih Putrajaya, dengan mimpinya mengangkat sumpah di hadapan
Yang Dipertuan Agung sekali! Setelah
tengah malam 6 Mei, mimpin ini hancur berkecai: BN telah menang dengan majoriti
mudah. Semalam yang indah, kerana Najib, ketua BN, telah bekerja kuat sekali
dan layak diberi mandat baru oleh rakyat Malaysia. Persis itulah yang mereka
lakukan. Tahniah kepada rakyat Malaysia!
Najib dalam ucapan kemenangannya
merujuk kepada aliran pengundian perkauman dalam masyarakat Cina. “Ini
memerlukan usaha penyatuan nasional,” kata beliau, dengan wajah muram dan sedih.
2. Latarbelakang
Sejarah Malaysia
Untuk betul-betul memahami perisitiwa
ini, kita harus mengesan kembali sejarah Malaysia. Malaysia, sebuah negara-bangsa baru
majmuk pelbagai kaum, berasal dari Kesultanan Melayu Melaka dalam abad ke-15 dengan
kedudukan berdaulat raja-raja
Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan Islam sebagai agama negara.
Empayar Melayu ini sebagian daripada Dunia Melayu yang
terdiri dari Persekutan Tanah Melayu, Indonesia, Pattani dan Brunai. Penajahan
Barat (Pertugis, Belanda dan Inggeris) dan
penjajahan Timur (Thai dan
Jepun) memecah dan memisahkan Dunia Melayu ini selama 446 tahun sehingga zaman
kemerdekaan memecah tembok penjajahan itu.
Hakikat ini tidak difahami oleh
masyarakat-masyarakat pendatang (Cina dan India) yang dibawa masuk oleh
penjajah Inggeris untuk mengerjakan ekonomi kolonial mereka. Pada hari
kemerdekaan Raja-Raja Melayu dan orang Melayu dengan murah hati telah bersetuju
untuk memberi kerakyatan kepada 1 juta orang Cina dan India pendatang ini –
satu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana bangsa lain di
dunia. Sebagai balasan
kepada kemurahan hati orang Melayu ini, dibuat satu kontrak sosial di antara
kaum anak watan dan kaum pendatang – kerakyatan automatik diberi kepada kaum
pendatang dan apa yang dikatakan “hak-hak isimewa” diberi kepada anak watan.
Hak istimewa ini sebenarnya hak yang sah orang Melayu, bukan “hak istimewa”.
Istilah “hak istimewa” tidak tepat sama sekali dan telah membawa kepada rasisme
kaum pendatang Cina yang kelihatan jelas dalam pilihanraya umum ini.
3. Kemurahan
Orang Melayu
Tidak syak lagi, kebenaran tulisan
seorang pengarang Perancis, “The Malays are the gentlemen of the East.”
Mereka satu bangsa yang tinggi budinya, senantiasa bermurah hati kepada tetamu.
Tetapi, di sebalik sifat murah hati itu, terselindung sifat bengis dan ganas
apabila mereka tersepit -- amuk. Amukan orang Melayu kelihatan dalam
peristiwa-peristiwa sejarah – amukan Hang Jebat di kota Melaka dalam abad ke-15,
amukan orang Melayu dalam peristiwa berdarah Mei 13, dan amukan rakyat
Indonesia terhadap Parti Komunis Indonesia dalam peristiwa Gestapu, 1965-66
apabila hampir sejuta orang terkorban.
Tidak syak lagi, orang Melayu akan
terus menghormati perjanjian mereka dengan kaum-kaum pendatang. Namun demikian,
penghormatan ini tergantung kepada sikap kaum pendatang membalas budi itu. Jika
mereka lupa, malah mahu memberontak dan mengasingkan diri, orang Melayu pasti
akan bertindak balas. Kita mengatakan ini bukan untuk menakut-nakutkan kaum pendatang.
Orang Melayu mahu berbudi terus kepada kaum pendatang, walaupun mereka telah lupa untuk
mengenang budi. Sifat inilah yang menyebabkan Najib menyarankan penyatuan
nasional.
4. Orang
Muda Kena Belajar Dari Orang Tua
Sesetengah rakyat kita, yang begitu
taksub kepada media sosial, berkata, “Kita kena ambil hati orang muda,”
seolah-olah orang muda ada
hak istimewa dalam masyarakat kita. Tua dan muda ada hak yang sama. Tentulah
yang tua bertanggung-jawab mendidik yang muda, dan yang muda bertanggungjawab
belajar dari yang tua. Ini sunnatullah, natural
law, dalam bahasa Inggeris. Namun demikian, yang tua semestilah menunjukkan
belas-kasihan kepada yang muda, kerana mereka memerlukan tunjuk-ajar, supaya
yang muda jangan jadi kurang ajar!
Seperti yang kita semau tahu, Malaysia
sebuah negara-bangsa, belum pun genap dua generasi umurnya. Kalau dikira dari
1963, kita baru berumur 50 tahun. Kita mmemerlukan empat hingga enam generasi
untuk dapat melupakan bangsa asal kita – menjadi betul-betul rakyat Malaysia.
5. Kontrak
Sosial Malaysia
Sebelum kita mencapai kemerdekaan
muncul dua gabungan parti: Pusat Tenaga Rakyat (yang terdiri dari parti-parti
kiri Melayu dipimpin oleh Ishak Hj. Muhammad) dan All-Malaya Council of Joint
Action (yang terdiri dari parti-parti kiri bukan Melayu yang dipimin oleh Tan
Cheng Lock), disingkat kan menjadi PUTERA-AMCJA) dan gabungan pertubuhan Melayu
dalam UMNO yang dipimpin oleh Dato’ Onn Jaafar dan kemudian Tunku Abdul Rahman.
Gabungan pertama kiri dan yang kedua kanan.
Gabungan PUTERA-AMCJA menghasilkan apa
yang dipanggil Sepuluh Prinsip Rakyat atau Perlembagaan Rakyat, termasuk
prinsip-prinsip raja-raja
Melayu sebagai raja-raja berperlembagaan, hak-hak istimewa orang Melayu, Islam
sebagai agama negara dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak sama
kaum pendatang yang memberi kesetiaan kepada negara. Harus dinyatakan di sini, rupa-bangsa yang dicadangkan “Melayu”.
Semua prinsip di atas diterima,
kecuali yang akhir.
Itulah kontrak sosial yang diterima
dan dimasukkan ke dalam Perlembagaan. Dalam PRU13 nyatalah kontrak sosial ini
tidak diterima lagi oleh kaum Cina. DAP, yang lahir dari PAP di Singapura,
dalam propaganda mereka, menolak kontrak sosial ini dan garis propaganda ini
ditelan bulat-bulat oleh sebagian besar kaum Cina yang pada kali ini mahu
mengubah Kerajaan. Inilah
yang meningkatkan pengarauh DAP dan PRU13.
Sekarang soalannya apakah yang akan
dilakukan oleh orang Melayu. Banyak kenyataan yang kita dengar mereka marah.
Adakah mereka akan mengamuk? Pemimpin mereka sekarang, Najib, telah
menasihatkan “penyatuan nasional”. Kita
setuju dengan nasihat ini. Orang Melayu harus bertindak secara rasional dan
bijaksana. Namun demikian penyatuan
nasional hendaklah berdasarkan prinsip. Hak orang Melayu yang sah tidak boleh
dikorbankan. Kaum Cina
harus menghormati prinsip ini. Kalau tidak, Malaysia tidak ada masa depan!
6. Kembali
ke Dunia Melayu
Jika sebelum kedatangan penjajah Malaysia sebagian dari Dunia
Melayu yang termasuk Indonesia, sekarang setelah kedua-dua Malaysia dan
Indonesia merdeka, kita harus merealisasi realiti ini. Harus kita tekankan
bahawa hal ini bukan bertujuan untuk menekan mereka yang dulunya kaum
pendatang. Tidak sama sekali. Ia hanya sesuatu yang logikal. Seperti kata
pepatah, usul kembali kepada asal.
-----------------------------------------
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.