Rabu, 18 Julai 2012

HUDUD

Gambar Hiasan

Hukuman Untuk Semua Pelaku

SEHINGGA ke hari ini, mana-mana individu bukan Islam yang melakukan khalwat mahupun zina bersama individu beragama Islam di nagara ini tidak akan dikenakan sebarang hukuman civil mahupun syarak. Hukuman hanya akan dikenakan ke atas individu Islam sahaja.
            Ini kerana, kesalahan itu dirujuk kepada enakmen civil syariah yang membawa maksud hukuman hanya tersabit kepada individu yang beragama Islam sahaja.
            Namaun, ramai yang berkata, tindakan tersebut tidak adil dan menyifatkan hukuman tersebut sebagai galakan orang bukan Islam menghina atau mempermainkan agama Islam sedangkan Islam adalah agama rasmi negara ini.
            Dengan mengetatkan dasar hukuman itu ia juga dipercayai dapat mencegah orang Islam daripada melanggan pelacur berikutan kedua-dua pihak turut dikenakan tindakan sama jika didapati bersalah.
            "Jika Islam sudah termaktub dalam perlembagaan sebagai agama rasmi negara, maka semua peingkat rakyat mesti menghormatinya, kerana dalam masa sama kita juga tidak mengganggu atau menghina agama lain di negara ini"
            "Oleh itu, individu bukan Islam yang melakukan khalwat dan zina dengan orang Islam di negara ini wajar dikenakan hukuman yang sama bagi mengingatkan mereka bahawa agama suci itu tidak boleh diperlekehkan", demikian antara pendapat orang ramai mengenai isu tersebut.
            "Hukuman itu juga nanti turut menyebabkan pelacur bukan Islam tidak mahu menerima pelanggan dari kalangan lelaki Islam bagi mengelakan dikenakan tindakan yang sama jika mereka ditangkap"
            Justeru, kerajaan dan Jabatan agama Islam diminta mengkaji semula enakment jenayah syariah berkenaan supaya ia lebih adil sekali gus memberi didikan kepada semua rakyat di negara ini supaya tidak begitu sewenang-wenangnya melakukan perbuatan terkutuk itu.
            Menurut mereka jika kerajaan bercadang untuk mewujudkan hukum hudud, langkah tersebut adalah antara yang bersesuaian bagi kes-kes seperti itu berdasarkan kedudukan agama Islam dan masyarakat majmuk di negara ini.
            Sementara itu, dalam perkembangan yang sama orang ramai juga meminta kadar denda bagi kes tersebut hendaklah dikenakan secara mandatori dan kadarnya di tinggikan kerana jumlah yang dikenakan sekarang disifatkan 'kacang putih'.

Jagindas:         tengah bodek orang rumah nak menikah satu lagi, hehehe

7 ulasan:

  1. Wuyoooo ! Kat mane boleh dapat yang macam kat dalam gambar hiasan tu ?

    BalasPadam
  2. Aku pun nak jugak ! Kat mana nak kontek ni Pak Jagindas ? Boh la iklan kat laman Pak Jagindas ni !

    BalasPadam
  3. Mok Oi ! Serolah ! Gebu Weh ! Teman pun nak juge ! Tak kan kome je ! Camane kire ? Brape skilo ! Sape Teman nak kontek ? Mok Wei !! Wuhh !! Sedap buat bebuke !!! Sampai ke saho Teman lulo !

    BalasPadam
  4. Hei ! kecur air liur aku ! Ni tentu manih ni !!! Perh !!! menitik-nitik air liur aku !!!

    BalasPadam
  5. Hoi ! hoi ! Tu aku punya ! Yang itu aku punya ! Yang itu pun aku punya ! Semua aku punya !!! Yang rambut perang sebelah baju merah tu !!! Perh !!! Kucing tido tu !

    BalasPadam
  6. Maaf ! Bawa-bawalah istighfar ! Esok nak menyambut Ramadhan !

    BalasPadam
  7. salam ramadhan utk semua.....Pn Norsiah tlong benti jual kueh

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.