Ahad, 23 Jun 2013

MELAYU RAMAI BELUM DAFTAR

Sebab, Melayu Lambat Sedar!

SATU daripada laporan akhbar hari ini melaporkan Setiausaha Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Syed Hassan Syed Ali sebagai berkata, kini terdapat kira-kira 2.5 juta orang Melayu tidak berdaftar sebagai pengundi sekali gus merupakan perkembangan membimbangkan terhadap masa depan kuasa politik orang Melayu  (Mingguan Malaysia/23 Jun, 2013/p.13  di sini).
            Ini bukan kenyataan baru kerana pada September tahun lalu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal juga pernah bersuara mengatakan bahawa beliau difahamkan terdapat kira-kira 500,000 ahli UMNO di seluruh negara yang masih belum mendaftar sebagai pengundi.
            Sejajar denagan kesedaran itu ada pihak menyarankan supaya setiap rakyat yang mencapai usia 21 tahun didaftar secara otomatik sebagai pengundi yang sah. Namun cadangan ini dipandang sepi oleh kerajaan khususnya pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
            Hakikatnya, mengundi adalah hak individu dan menjadi tanggungjawab setiap rakyat yang berkelayakan. Justeru, secara prinsipnya tentulah menjadi tanggungjawab individu terbabit untuk mendaftarkan dirinya sebagai pengundi yang sah.
            Seperti biasa, rakyat Malaysia masih lemah dari segi tahap kesedaran dan menyedari serta menghargai 'sesuatu' yang berharga. Jika difokus kepada orang Melayu, kerap benar bangsa itu melepas pandang peluang-peluang keemasan yang disebar-luaskan oleh kerajaan. Demikian halnya dengan kepentingan menjadi seorang pengundi yang sah.
            Pun begitu, sembilan bulan yang lalu, penulis pernah menulis berkaitan hal yang sama. Cuba baca kembali   di sini. Belajarlah sesuatu daripada yang kita lihat. Ingat, Datuk Seri Najib, dalam ucapannya pernah berkata kepada orang Umno, "Takkan hilang bisa ular jika menyusup akar.."
            Dan, penulis nak tambah sikit (jangan marah ha..) kerja-kerja parti secara hakikat dan realitinya memang kerja sukarela. Apa makna sukarela?? Satu lagi, Jawatankuasa Kerja Dan Keselamatan Kampung (JKKK) buat apa? JKKK sewajarnya berkerja keras membantu membangunkan kampung, penduduk dan  kerajaan bukannya




Jagindas: Kenapa jadi paku dan pahat? Kerana malas atau tak dak idea? Atau tak ada habuan...?? heheheheheh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.