Sabtu, 14 Julai 2012

CAKAPLAH APA NAK CAKAP!


AKN TIDAK TANGKAP PENGKRITIK KERAJAAN
NAZRI....rakyat boleh kritik

MENTERI di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, berkata menerusi Akta Keharmonian Nasional (AKN) yang menggantikan Akta Hasutan 1948, kerajaan tidak akan mengambil tindakan terhadap rakyat yang mengkritik kerajaan kecuali yang menyentuh perkara sensitif seperti institusi raja dan keharmonian kaum.[di sini]

Kritikan Pertama Jagindas Kepada Nazri :
           
Rakyat memang suka benar dengan kenyataan ini lebih-lebih lagi mulut celupar dari puak pembangkang atau sesiapa sahaja yang sentiasa berpendapat apa sahaja yang dibuat kerajaan semuanya tidak betul melainkan dia sahaja yang betul.
            Justeru, Nazri sepatutnya menjelaskan maksud kritik itu adalah tidak termasuk maki hamun dan fitnah yang tidak berfakta. Sebab, rakyat Malaysia hari ini kalau diberi peluang bercakap, selalunya terbabas dan tidak ikut law kata orang putihnya.
            Walaupun sudah terang lagi bersuluh dan diberi pula kanta pembesar, ada yang masih tidak nampak jelas. Sebab itu hal-hal seperti ini mesti dinyatakan dengan jelas. Kritikan yang macam mana??
            Kita tidak mahu nanti rakyat mabuk mengkritik kerajaan sehingga merendahkan martabat pemimpin, atau bahasa ilmiahnya mengkritik tidak bertatsusila.
            Setiap kiritikan seharusnya mempunyai landasan yang jelas dengan mengemukakan pandangan atau cadangan bernas dan bersifat nasional atau global tidak semata-mata kritikan membabi buta.

Jagindas:   pengkritik bebas di kedai kopi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.