Sabtu, 21 Julai 2012

CATATAN PERISTIWA ll


sambungan dari cerita 1
CERITA 2:  Che Dat Halimunan?

SUATU malam selepas bercerita dengan adik Ching Peng (Cikgu Boon Chuan), saya teringat pula kisah yang diceritakan oleh arwah ayah dan ibu kira-kira 40 tahun lalu. Menurut mereka, pada tahun 50an anggota keselamatan sentiasa merisik untuk menangkap Che Dat yang dipercayai sekali sekala akan balik ke kampungnya di Lambor Kiri.
            Namun, apabila bertemu dengan Che Dat, tiada siapapun yang bertindak untuk menangkapnya melainkan dibiarkan sahaja. Apabila dia menaiki motosikalnya dan berlalu selepas berbual-bual dengan penduduk, barulah orang ramai sibuk untuk menangkapnya.
            Dan, sampailah ke akhir hayatnya, dia tidak pernah ditangkap.
            Seorang tua, dikenali sebagai Pak Abu yang saya kenal melalui seorang kawan, arwah Cikgu Mazlan Wahab, turut menceritakan perihal Che Dat. Menurut arwah Pak Abu, dia dan Che Dat adalah sekampung dan rakan "seguru". Namun, katanya Che Dat memilih berjuang dalam pasukan komunis sebagai haluan hidupnya.
            Sesuatu yang menarik dalam perbualan saya dengan Pak Abu, adalah beliau amat yakin bahawa Che Dat tidak pernah membunuh sesiapapun termasuk anggota keselamatan. Dia yakin benar!
            "Tidak. Saya yakin dia tak bunuh sesiapa termasuk polis dan askar. Itu adalah pantang-larang ilmu yang kami tuntut. Itulah pesan guru kami. Namun, dia mungkin memberikan arahan sahaja"
            "Ada sesuatu dalam ilmu yang dibawanya itu dimana dia boleh membawa beberapa orang tidak kira melayu, cina atau india yang mana pihak musuh tidak akan dapat berbuat apa-apa melainkan setelah mereka menghilangkan diri dari pandangan," kata Pak Abu ketika bercerita panjang lebar mengenai rakan segurunya itu.
            Menurut Pak Abu, semenjak Che Dat "masuk hutan" beliau tidak pernah bertemu dengan rakannya itu. Katanya, walaupun sesekali Che Dat ada pulang ke kampung namun dia akan cuba mengelak untuk bertemu dengan Pak Abu. Mengapa? Hanya mereka sahaja yang tahu sebabnya!
            Ada, bukan tak ada. Pak Abu ada cerita kepada saya sebab-sebabnya secara ringkas tapi biarlah ia jadi simpanan fail peribadi saya.
            Mungkinkah kekuatan Ching Peng adalah hasil perkongsian "keilmuan" yang dimiliki Che Dat?  Daripada penceritaan Pak Abu itu, saya percaya kemungkinan itu ada!


Jagindas:    Arwah Pak Abu kata, masa muda-muda dulu kalau dia jumpa Che Dat mungkin akan dibunuhnya, namun setelah meniti hari tua, beliau mengampunkan keslahan rakannya itu. Tetapi Che Dat masih enggan menemuinya sehingga akhir hayat Pak Abu...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.