Jangan Pisang Berbuah Dua Kali
(Siri 1 daripada 2 siri)
APABILA menyebut
tranfomasi pendidikan, saya percaya antara lain tentulah termasuk strategi
memantapkan pendidikan Bahasa Inggeris dan memperkasakan Bahasa Melayu.
Khabarnya, berdasarkan dapatan Dialog
Nasional Pendidikan Negara (DNPN) yang dijalankan sejak April lepas, Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) akan merombak sistem pendidikan negara secara
besar-besaran mulai tahun depan.
Pertama sekali sukalah saya mengingatkan
KPM supaya berhati-hati di dalam hal rombak-merombak sesuatu sistem apalagi
secara besar-besaran. Bahawa, yang dikejar hendaklah dipastikan dapat dan yang
dikendong pula diharap jangan berciciran.
Ketika saya sedang menelah pelbagai
perkara dalam isu itu, tiba-tiba seorang kenalan menguhubungi saya dan memberikan
pandangan serta komennya terhadap usaha KPM menggunakan kepakaran luar negara
dalam proses pemantapan Bahasa Inggeris.
Beliau tidak begitu setuju terhadap program
khusus KPM itu malah dikatakannya sebagai membazir kerana negara membelanjakan
wang begitu besar hanya untuk mendapatkan kepakaran luar negara tersebut yang
hanya untuk dicurahkan kepada beberapa orang guru sahaja di negara ini.
Katanya, beliau bimbang berlaku
kegagalan seperti gagalnya KPM melaksanakan program Pendidikan dan Pembelajaran
Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sedangkan berbilion wang telah dibelanjakan.
Dalam kes PPSMI lalu, sekolah dibekalkan dengan pelbagai peralatan canggih
termasuk komputer dengan perbelanjaan mencecah bilion ringgit.
Namun, komputer tidak boleh menjawab
persoalan yang dikemukan oleh murid-murid manakala guru pula gagal menjawab
soalan itu kerana tidak mampu berbahasa inggeris dengan sempurna.
Menyorot kembali PPSMI, beliau
berkata sekiranya kerajaan memberikan dua tahun pertama sebelum pelancaran
program berkenaan dengan memberikan latihan kepada semua guru yang tidak mahir
berbahasa Inggeris (guru-guru yang lahir dari aliran melayu di sekolah
menengah) untuk menguasai bahasa itu, sudah tentu guru tidak mempunyai masalah
berkomunikasi dan menyampaikan ilmu kepada murid-muridnya.
Keadaan ini lebih terkesan di bandar
apabila ramai murid-murid yang lebih mahir berkomunikasi dalam bahasa inggeris
berbanding sebahagian besar guru sendiri.
Oleh itu, katanya dalam hal
meningkatkan penguasaan bahasa inggeris di sekolah-sekolah, adalah lebih baik
wang yang sebegitu banyak digunakan untuk meningkatan penguasan bahasa itu
dikalangan semua guru dalam jangka waktu yang ditetapkan.
Sekali gus, tindakan seperti itu
dilihat sebagai satu pelaburan pendidikan yang lebih 'celik' dan bermanfaat
jangka panjang, kerana selepas generasi guru ini tiada lagi latihan seperti itu
diperlukan berikutan generasi yang dilahir sudahpun mampu mengunakan bahasa itu
dipersada kehidupan seharian mereka.
Jagindas: terus baca ke
siri 2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.