Jumaat, 24 Ogos 2012

SEKAT KEMASUKAN PEMUDA LAMBOK


BANYAK BERI KESAN NEGATIF TERHADAP SOSIAL DI NEGARA INI

      PEMUDA LAMBOK...Di bahagian 
      manakah yang menggilakan wanita       
      Malaysia?
"Keluarga arwah Nur Afifah Mohd Zuhari, 16, yang dilarikan lelaki warga Indonesia ke Lombok sebelum meninggal dunia pada 6 Mei lalu mendakwa diganggu penculik anaknya itu dengan menghantar pelbagai ugutan menerusi panggilan telefon dan SMS".[cerita lanjut]

CERITA di atas adalah antara beberapa peristiwa 'penculikan' anak dara mahupun wanita tempatan negara ini oleh pemuda Lambok, Indonesia. Banyak kisah seperti itu telah dipaparkan media dan boleh dikatakan semua yang terbabit dikatakan menderita apabila tinggal di Lambok.
          Oleh kerana kaedah 'perkahwinan' mereka ini diragukan kerana melibatkan aktiviti culik atau melarikan anak dara tempatan dalam keadaan di luar kawal (mungkin juga ada kaitan denganilmu hitam) maka beberapa kes telah dapat diselamatkan di mana wanita terbabit serta anak mereka telah dapat dibawa balik ke negara ini dengan usaha NGO dan agensi-agensi pihak berkuasa.
          Sepintas lalu kita boleh katakan bahawa anak gadis atau wanita tempatan yang gatal merenyam dan mabuk haiwan menggilai pemuda Lambok sehingga sanggup meninggalkan keluarga dan sebagainya semata-mata untuk mengikut kekasih Lamboknya, padahal yang hendak dikejar jauh lebih teruk deritanya berbanding kehidupan di sini.
          Namun, harus juga kita rasional dan bertimbang rasa kerana jika peristiwa tersebut berlaku di luar kesedaran atau normal pemikiran berikutan disebabkan sesuatu 'mistik' atau ilmu hitam, maka simpati serta usaha meyelamat perlu dan wajib dibuat.
          Justeru, cara atau kaedah pemuda Lambok ini di sifatkan sebagai ganas dan adakalanya tidak berperikemanusiaan, maka adalah dicadangkan supaya kerajaan Malaysia mengetatkan syarat kemasukan pemuda dari daerah berkenaan atau sama sekali mengharamkan mereka memasuki negara ini.
          Kita tidak menyimpulkan bahawa 'orang-orang' Indonesia sebagai jahat atau ganas, namun tindakan jenayah yang dilakukan oleh beberapa kerat rakyat negara itu perlu mendapat perhatian serius kerajaan dan segera berbuat sesuatu sebagai langkah pembendungan gejala tersebut sebelum ianya menjaid lebih runcing apatah lagi ia membabitkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara.
          Kerajaan Malaysia sewajarnya bersikap lebih tegas terhadap pendatang luar sama ada datangnya secara halal atau memasuki negara ini secara haram.
          Antara lain, satu undang-undang yang membolehkan kita mendakwa 'lelaki' terbabit mengikut undang-undang negara ini perlu diwujudkan meskipun mereka telah kembali ke nagara asalnya.
           Ini kerana, pelakuan mereka itu boleh ditafsirkan bukan sahaja melanggar bahkan juga mereka dengan sengaja telah mempersenda undang-undang negara ini.
          Langkah itu penting kerana kita tidak mahu pihak-pihak seperti NGO dan agensi-agensi terbabit membuang masa dan belanja semata-mata untuk menyelamat rakyat negara ini yang teraniaya.
          Kita ada banyak kerja lain yang memerlukan tenaga, masa dan wang ringgit bukan untuk melancong ke Lambok yang tidak memberikan apa-apa keuntungan kepada negara.

Jagindas:  kalau ikut hudud, dalam kes seperti ini hukumannya macam mana?
          


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.