Jumaat, 21 September 2012

PENDUDUK SEMAKIN RESAH


Pecah Rumah Kian Menjadi-Jadi

SEMALAM beberapa rakan datang ke rumah saya dan sambil kami minum-minum, seperti biasa perbualan kami menyebut pelbagai perkara. Namun malam tadi kami lebih bercerita tentang beberapa kes pecah rumah yang semakin menjadi-jadi di sebuah pekan kecil dan kampung sekitarnya di Tanjong Tualang.
            Tiba-tiba, pagi tadi sebaik sahaja saya balik dari pasar, jiran saya bertanyakan saya adakah rumah saya kena umpil malam tadi. Saya terkejut dengan pertanyaan itu lalu ia memberitahu bahawa rumahnya dan jiran kami yang satu lagi telah di umpil oleh penyangak malam tadi sekitar 4 pagi - 6.30 pagi.
            Hasil pemeriksaan saya dapati rumah saya masih belum diusiknya. Mintak-mintak dipeliharakan Allah. Bagaimanapun, kata jiran saya itu penyangak terbabit yang mengunakan kaedah mengait barangan yang di curi menggunakan galah gagal mendapatkan hasil curinya.
            Seebelum itu, pada petang semalam juga, ketika berbual-bual dengan seorang taukeh kedai runcit mengenai perkara yang sama, taukeh itu dengan nada sinis berkata:
            "Pencuri memang suka buat kerja di sini sebab sini semuanya ada. Kita ada banyak peremis judi haram, nombor ekor haram, sarang burung walid atas bangunan, macam-macam pun ada. Tempat ini banyak mewah!," katanya.
            Ada sebuah kampung, saya di faham Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan dan Kerja (JKKK)-nya setiap malam membuat giliran "menjaga kampung" namun kes yang serupa berlaku juga malah meraka gagal menangkap dan mengenalpasti penyangak tersebut.
            Senario ini merimas dan melemaskan penduduk. Ada yang kata pencuri terbabit dipercayai menggunakan "ilmu hitam" kerana dia juga begitu mudah masuk  ke rumah orang cina dan india yang kebanyakannya memiliki anjing.
            "Orang dalam rumah langsung tak sedar, anjing pun tak bising. Saya ingat dia (penyangak) ada pakai ilmu la.." kata peniaga kedai runcit, Ah Meng, yang turut merasa cemas dengan kejadian tersebut.


Jagindas: kacau sudah mari..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.