Sabtu, 20 Oktober 2012

APA MASALAH SPRM?


Rakyat Semacam Hilang Sabar

SEJAK sebulan dua kebelakangan ini boleh dikatakan setiap hari ada sahaja individu, NGO dan orang-orang politik yang meminta supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Bank Negara Malaysia (BNM) supaya segera menyiasat kes yang dikaitkan dengan korupsi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan Talam Cooperation.
            Gesaan demi gesaan ini ada kalanya terasa muak untuk dibaca di media-media cetak mahu pun didengar di media elektronik berikutan respon daripada pihak berkenaan yang dirasakan lembab.
            Ini bermakna, rakyat mendapati pihak SPRM dilihat agak lambat mengambil tindakan terhadap kes-kes tersebut sehingga barangkali ia seperti menimbulkan rasa ragu-ragu dan curiga terhadap badan itu.
            Kes tersebut dikatakan besar impaknya kepada kepentingan negara. Rakyat bukan sahaja bimbang dengan keselamatan negara bahkan ramai yang dipercayai teraniaya.
            Justeru, apakah sebenarnya masalah yang dihadapi oleh badan berkenaan sehingga jadi demikian?
            Apapun, kita percaya kemampuan, keprofessionalisma serta ketelusan badan terbabit menangai isu tersebut. Mencari kes mungkin mudah tetapi menjadikan ianya sebuah kes tidaklah semudah itu.



Jagindas: Seorang rakan saya berkerja dalam salah sebuah syarikat GLC dengan pendapatan lebih RM300,000 setahun, tetapi beliau adalah penyokong tegar Pakatan Rakyat (PR).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.