Sabtu, 20 Oktober 2012

SEMBANG SABTU

TENGKU AHMAD RITHAUDDEEN... Pengerusi

Jangan Sabotaj Parti Atau Bersedia Dipecat


TAJUK MENARIK isu tempatan di akhbar hari ini bagi penulis adalah mengenai penubuhan jawatankuasa khas bagi memantau dan mengambil tindakan segera terhadap mana-mana ahli yang melakukan sabotaj ke atas parti serta calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.
            Antara lain, menerusi jawatankuasa itu tindakan disiplin ke atas mereka terbabit dapat dilaksanakan dengan cepat manakala ahli UMNo yang terbabit dalam kes sabotaj parti dan BN boleh di kenakan sehingga ke peringkat memecat keahlian mereka.
            Dilihat dari segi perspektif parti khususnya menjeang pilihanraya umum, matlamat dan tanggungjawan jawatankuasa berkenaan memang diperlukan berdasarkan pengalaman lalu - pilihanraya 2008.
            Apapun, sesuatu yang wajar dijadikan panduan kepada pengerusi BN adalah ketepatan serta ketelusan pemilihan calon sebenarnyalah yang akan menentukan berlaku atau tidaknya kes-kes pensabotajan nanti.
            Memang, adalah sukar untuk memuaskan hati semua pihak, namun kesesuaian calon sama ada calon daripada tempatan mahupun "payung terjun" ianya hendaklah terlebih dahulu mendapat restu secara majoriti pengundi di kawasan terbabit.
            Mereka yang menjadi "pelapor" hendaklah melaporkan dengan telus tanpa berat sebelah, tiada sebab-sebab kepentingan diri serta penuh bertanggung jawab. Agensi-agensi seperti unit Cawangan Khas (SB), Risikan Tentera, Jabatan Penerangan, Kemas, Rela dan lain-lain adalah antara mereka yang barangkali terbabit dalam menentukan keputusan yang dibuat oleh pihak atasan parti.
            Justeru, tugas jawatankuasa berkenaan seharusnya bermula dengan melihat calon yang dipilih oleh pusat atau negeri kerana ia dipercayai boleh mendatangkan kesan yang besar apabila majoriti pengundi setepat tidak merestui calon yang terpilih. [baca berita di sini]


Jagindas: buatlah pemilihan calon yang telus jangan jerlus!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.